وی افزود: این برنامهها تاثیر زیادی در ارتقای توانمندی علمی و سواد رسانهای جامعه خواهد داشت و در کنار آن اهداي جوايز ادبي، اهداي كتاب و مسابقههای کتابخوانی در بهبود وضعیت فرهنگی کشور نیز موثر خواهد بود.
همتی با اشاره به نتایج ترویج فرهنگ کتابخوانی در افزایش سطح فکری جوانان نیز گفت: کتاب در دوری جستن نوجوانان از فرهنگ بیگانه نقش بسیاری دارد و میتواند با اهدای بنهای کتاب به این قشر زيرساختهاي لازم را فراهم کند.
ترویج فرهنگ کتابخوانی با نشستهای نقد کتاب به صورت مستمر
این استاد دانشگاه همچنین برپایی نشستهای نقد و بررسی کتاب به صورت مستمر در طول سال را راهکار دیگر ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور دانست و افزود: برگزاري جلسات نقد و بررسي كتاب به همراه نقد تخصصی کتابها و آثاری که منتشر میشوند میتواند زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی و آگاهی جامعه را فراهم کند.
همتی اطلاعرسانی اخبار حوزه کتاب را برای گسترش فرهنگ مطالعه ضروری دانست و گفت: اعلام برنامهها، کارهای فوق برنامه، ساعت كتابخانههای عمومی، گنجاندن اخبار مربوط به كتاب و معرفي نويسندگان در رسانههای نوشتاری و برنامههاي صدا و سيما، گامهای دیگر براي گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه به شمار میآیند.
به گفته وی، در این میان خبرنگاران و فعالان رسانهاي حوزه كتاب برای مديريت و گسترش كتابخواني نقش مهمی ايفا ميكنند، زیرا با معرفي كتابهاي تازه، همچنين انعكاس نقد و تحليل كتابهاي مختلف، بسترهاي لازم براي تشويق مردم به كتابخواني و مراجعه به كتاب مورد نظر را فراهم ميكنند.
شناساندن كتاب مفيد يكي از وظايف خبرنگاران حوزه كتاب است
وی با بیان اینکه خبرنگاران با قلم توانمند خود مردم را به سمت مطالعه كتاب و خواندن روزنامه سوق ميدهند، عنوان کرد: شناساندن يك كتاب خوب و مفيد يكي از وظايف اصلي خبرنگاران حوزه كتاب است، كتابهای ارزشمند، شايسته مراسم رونمايي هستند، آثاری كه جامعه در انتظار توليد آن باشد و بتوانند نيازهاي روحي، تعمق و تفكر مخاطبان خود را به بهترين نحو ممكن برطرف كنند.
نویسنده کتاب «خشونت رسانهای در پرتو سواد رسانهای» همچنین درباره نقش رسانههای دیداری و شنیداری نیز در این میان عنوان کرد: صدا و سیما به عنوان یک رسانه فراگیر با مخاطبان گسترده باید در برنامهسازیها توجه ویژهای به کتاب داشته باشد و فقط به دو یا سه برنامه اکتفا نکند.
همتی با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی باید از کودکی در جامعه رواج پیدا کند، افزود: کارشناسان، وزارت آموزش و پرورش را یکی از تاثیرگذارترین نهادها در ترویج فرهنگ کتابخوانی میدانند و در این میان این وزارتخانه به عنوان یک نهاد تاثیرگذار باید به صورت هماهنگ با خانواده به صورت جدی به مساله کتاب و کتابخوانی بپردازد مثلاً در هفته کتابخوانی تنها به دعوت از یک سخنران اکتفا نکند بلکه برنامه اساسی و کاربردی مستمر در این زمینه داشته باشند.
فرهنگ کتابخوانی را از دوران کودکی نهادینه کنیم
وی خاطرنشان کرد: همچنین رسانههای دیداری و شنیداری نسبت به گرایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید برنامههایی برای کودکان پخش و اجرا کند زیرا برای نهادینه شدن کتابخوانی در جامعه باید از کودکان شروع کرد و بتوانیم بستر مناسب برای رغبت کودکان به مطالعه را فراهم کنیم.
همتی افزود: با پخش این برنامهها، بسیاری از خانوادهها از طریق تلویزیون آموزش میبینند و این در حالی است که رسانه ملی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی برنامهای کارآمد و منسجم ندارد.
به گفته وی، دعوت از نویسندگان آثار پرفروش و مناسب، همچنین تبلیغ و معرفی کتابهای خوب از طریق تلویزیون و نقد آثار از طریق این رسانه میتواند در توسعه فرهنگ کتابخوانی موثر واقع شود.
مریم همتیآهویی، متولد تهران و کارشناس ارشد ارتباطات است. وی از سال 85 مشغول به تدریس در دانشگاه آزاد دماوند و دانشگاههای جامع علمی و کاربردی در واحدهای مختلف است. کتاب «خشونت رسانهای در پرتو سواد رسانهای» به تازگی به قلم وی منتشر شده است.
نظرات