کتاب «دانش و یادگیری (مبانی نظریه ارتباط گرایی)» تالیف «جورج زیمنس» با ترجمه حسین اسکندری منتشر شد. این کتاب مبتنی بر نظریه یادگیری ارتباطگرایی نظریهپرداز کانادایی است.
نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا از این طریق معرفی مبادی معرفتشناختی نظریه ارتباطگرایی، وضعیت ناپایدار و در حال تغییر و سیلان دانش را در عصر دیجیتال تبیین کند.
«زیمنس» در این اثر، تغییر دایمی تولید و توزیع دانش را ناشی از به وجود آمدن رسانههای دیجیتالی و همهگیر شدن آن در سطح وسیع میداند. در حالی که ساختار شیوههای آموزشی ما عموما به همان صورت عصر صنعتی ارایه میشوند.
کتاب «دانش و یادگیری (مبانی نظریه ارتباط گرایی)» به طور کلی از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست دیدگاههای نظری درباره دانش و یادگیری ارایه میدهد و بخش دوم با رویکردی کارکردگرا به بررسی تغییرات و استلزامات دانش و فرآیند یادگیری میپردازد.
این نظریهپرداز کانادایی در کتابش بیان میکند که فرآیند یادگیری در محیطی در حال تحول و بیرون از وجود انسان شکل میگیرد، بنابراین نمیتوان آن را به صورت کامل کنترل کرد. به همین دلیل، فرایند یادگیری بر ارتباط مجموعههای خاص اطلاعات تاکید میکند. از طرف دیگر، ارتباطگرایی نیز از فهم تصمیماتی دریافت میشود که مبتنی بر ژرفساختهای در حال تحول است.
استاد دانشگاه مانیتوبای کانادا سعی کرده است تا با آوردن شکلها، جدولها و نمودار زمینهای را برای سهولت در فهم مطالب کتاب، برای مخاطب فراهم آورد.
نظریه ارتباطگرایی از نظریههای جدیدی است که با رویکردی ساختشکنانه در نظام آموزشی، قصد دارد تا به نیاز جوامع امروزی و به ویژه نظام آموزشی، یاددهی و یادگیری پاسخی جامع و متناسب با تغییرات و دگرگونیها بدهد.
اسکندری، مترجم کتاب، پیش از ترجمه و انتشار این اثر، کتابی را با عنوان «نظریه و عمل رسانههای آموزشی در عصر دیجیتال» با توجه به نظریه ارتباطگرایی «زیمنس» تالیف و در سال 1391 با همکاری انتشارات سمت منتشر کرده است.
کتاب «دانش و یادگیری(مبانی نظریه ارتباط گرایی)» تالیف «جورج زیمنس» با ترجمه دکتر حسین اسکندری در 240 صفحه، شمارگان یکهزار نسخه و قیمت 14 هزار تومان از سوی انتشارات آوای نور منتشر شده است.
نظر شما