چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
ترجمه کتاب «فرآیند‌های پیچیده پاسخگو در سازمان»

روح‌الله باقری، مولف آثار حوزه مدیریت از اتمام ترجمه کتاب «فرآیند‌های پیچیده پاسخگو در سازمان» خبر داد و گفت: این اثر با تمرکز بر مباحث یادگیری و خلق دانش، برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تمکیلی و محققان حوزه تولید دانش، منتشر می‌شود.-

روح‌الله باقری،‌ مدرس دانشگاه شهید بهشتی و مولف برگزیده بیستمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: این کتاب، مباحث یادگیری و خلق دانش را به‌عنوان فرآیند اصلی در سازمان‌ها، بررسی می‌کند.

وی در معرفی کوتاهی از رالف دی استیسی، مولف این اثر اظهار کرد: خالق این کتاب، استاد حوزه مدیریت و رییس مرکز مدیریت و پیچیدگی مدرسه تجاری دانشگاه ردفورد شایر و عضو انستیتو تحلیل گروهی و مشاور مدیران در سطوح مختلف است.

باقری با بیان این مطلب که ترجمه این کتاب یک سال به طول انجامید، گفت: «فرآیند‌های پیچیده پاسخگو در سازمان» را به توصیه و پیشنهاد دکتر‌ علی رضاییان، از چهره‌های ماندگار حوزه مدیریت کشور و رییس دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی،‌ ترجمه کردم. دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین پژوهشگران مراکز تحقیقاتی مختلف فعال در حوزه تولید دانش، مخاطبان اصلی این کتاب هستند. این اثر، در حال حاضر به قلم دکتر رضاییان، در مرحله ویرایش نهایی است.

وی درباره موضوع و محتوای اصلی این کتاب 10 فصلی‌، گفت: مولف در مقدمه،‌ ضمن ارایه تعریفی از فرآیند‌های پیچیده به مباحث یادگیری و خلق دانش و عوامل موثر بر یاگیری سازمانی اشاره کرده و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا یادگیری و خلق دانش را می‌توان مدیریت کرد؟

باقری افزود: در دو فصل‌‌ ابتدایی کتاب، مولف می‌کوشد فرضیات مربوط به فکر کردن و یادگیری و خلق دانش و همچنین سطوح مختلف یادگیری و خلق دانش در سازمان‌ها در سطح انفرادی و اجتماعی را مطرح و بررسی ‌کند.

وی گفت: در فصل سوم، نویسنده با تاکید بر ویژگی وفق‌پذیری انسان با محیط، به سه حوزه اصلی سیستم‌های پیچیده وفق‌پذیر اشاره دارد. به عبارتی دیگر، این فصل از کتاب به مراحل تکامل ذهن فرد و جامعه می‌پردازد و با نگاهی پدیدارشناسانه انسان را فردی اجتماعی معرفی می‌کند. در فصل‌ چهارم نیز، نویسنده به تشریح مقوله تاثیر مستقیم احساسات بر یادگیری پرداخته است.

نویسنده کتاب «مدیریت دانش از ایده تا عمل» ادامه داد: استیسی،  در فصل پنجم‌ یعنی «فرآیند الگودهی و ساختار بخشی با نمادها» دانش را تعریف می‌کند و در فصل ششم با عنوان «سازماندهی رفتار‌های تعاملی» با نگاهی فلسفی، دانش را مبتنی بر قاعده خاصی دانسته است.‌ وی در این فصل، بر انتقال دانش با توجه به فرهنگ سازمان تاکید می‌کند و رعایت حریم و قواعد محلی در سازمان را مهم می‌داند.

باقری، در ادامه اظهار کرد: فصل هفتم این اثر، به مولفه‌های غریزی انسان مانند خیال و خیال‌پردازی و فرآیندهای ناخودآگاه ذهنی پرداخته است. فصل هشتم نیز، به مقوله «چگونگی پیدایش دانش در طی فرآیند‌های پیچیده پاسخگو» اشاره دارد.

مولف برگزیده کتاب سال دانشجویی، ادامه داد: دو فصل پایانی کتاب حاضر، به مباحثی مانند ذخیره‌سازی دانش و بازتولید آن، فرآیند‌های مشارکتی خودسازمان‌ده و محدودیت‌های موجود در نظریه‌های مدیریت دانش می‌پردازد. 

باقری در پایان‌ با اشاره به این مطلب که تاکنون ناشر این اثر قطعی نشده است، گفت: کتاب «فرآیند‌های پیچیده پاسخگو در سازمان‌ها» در 319 صفحه،‌ به بهای بین 15 تا 17 هزار تومان، در آینده نزدیک منتشر خواهد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها