شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
راز آیاتی که ایمان‌آورندگان را مخاطب قرار می‌‌‌‌‌دهد

جلد ششم کتاب «پیمان‌های الهی با اهل ایمان» به قلم حجت‌الاسلام محمد محمدیان به آیاتی که با عبارت «یا ایها الذین آمنوا» آغاز شده‌است، اشاره می‌کند و مقصود نهایی این آیات را شرح می‌دهد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پنج جلد نخست این کتاب در 50 فصل از ابتدای قرآن آیاتی را که با عبارت «یا ایها الذین آمنوا» آغاز شده‌اند، بررسی کرده‌است.

این کتاب در ادامه جلد پنجم و از فصل 51 آغاز می‌شود و با عنوان‌هایی مانند «فرار از جهاد عاقبت دنیا گرایی»، اقتدار و قاطعیت در برابر دشمنان»،«عاقبت پیروی از شیطان» و«آداب ورود به حریم خصوصی مردم» آیاتی را که در آن خداوند با بندگان مومن خود سخن گفته است، بررسی می‌کند.

نویسنده در ابتدای هر فصل ابتدا آیه‌ای را که با عبارت «یا ایهاالذین آمنوا» آغاز می‌شود، آورده و سپس با طرح چند سوال تلاش کرده‌است تا مقصود آیه را برای مخاطب تبیین کند.

خداوند در آیات قرآن 89 بار بندگان مومن خود را با عبارت «یا ایها الذین آمنوا» مخاطب قرار داده و خواست‌های خود را از اهل ایمان در این قالب عاطفی و سرشار از محبت بیان کرده‌است. فرمان‌های الهی و تذکرات تربیتی خداوند که در این آیات آورده شده‌اند، بیانگر این مطلب است که مبادا اهل ایمان تصور کنند که ایمان آوردن به تنهایی کافی است و به مقصد نهایی خود رسیده‌اند، بلکه باید برای جاودان شدن این پیمان‌ها تلاشی مضاعف انجام دهند.

نویسنده کتاب معتقد است: «تمامی آیاتی که با "یا ایها الذین آمنوا" شروع می‌شوند در مدینه نازل شده و آیه‌ای با این عبارت در دوران سیزده ساله مکه نازل نشده‌است. گرچه در مکه مومنان راستین و ثابت‌قدمی در کنار رسول اکرم(ص) حضور داشتند و با همه وجود آماده جانفشانی بودند، اما خداوند آن‌ها را با عبارت "یا ایها الذین آمنوا" مخاطب خویش نساخته است، شاید رمز این مساله در این نکته نهفته باشد که تا زمانی طاغوت‌ها زمام امر جامعه را در دست داشته باشند و حاکمیت جامعه در اختیار اهل ایمان قرار نگیرد مدال پر افتخار "یا ایها الذین آمنوا" بر سینه مومنان نخواهد درخشید، اهل ایمان برای به دست آوردن چنین لیاقتی باید مبارزه کنند و دست از جهاد برندارند تا حاکمیت در اختیار خداوند قرار گیرد.» 

به گفته وی، «لحن خاص و منحصر به فردی که در این آیات وجود دارد، تامل و تدبر بیشتر در این آیات را ضروری می‌نماید و بر اهل ایمان است که توجه بیشتری بر این آیات داشته باشند تا به فرامین الهی جامه عمل بپوشانند». 

یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که ابتدا سوالاتی از متن این آیات استخراج شده تا زمینه فهم نکات دقیق این آیات فراهم شود، این پرسش‌ها و پاسخ‌ها زمینه تفکر و تدبر در آیات الهی را فراهم می‌کند و به مخاطب این فرصت را می‌دهد که پس از آشنایی با آیاتی که اهل ایمان را مورد خطاب قرار داده‌اند، در راستای عمل به فرامین الهی کوشش کنند.

به عنوان مثال، نویسنده در فصل«اقتدار و قاطعیت در برابر دشمنان» ابتدا آیه مورد نظر را آورده‌است، مبنی بر این‌که «يا أيها الذين آمنوا قاتلوا الذين يلونكم من الكفار وليجدوا فيكم غلظة واعلموا أن الله مع المتقين» و پس از آن با آوردن سوالاتی مانند «فلسفه جنگ در اسلام چیست؟ و چرا جنگ؟»،«مقصود از کفار چه کسانی هستند؟»،«آیا اهل ایمان همیشه در حال جنگ با کافران هستند؟» و «معنای همراهی خداوند با متقیان چیست؟» به بررسی مقصود این آیه پرداخته است.

جلد ششم «کتاب پیمان‌های الهی بااهل ایمان» با شمارگان دو هزار نسخه، در 266 صفحه و به قیمت 70 هزار ریال از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده‌است. پنج جلد نخست این کتاب هم از سوی همین انتشارات روانه بزار نشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط