با مطالعه این کتاب علاقهمندان میتوانند چند تکنیک ساده را فراگیرند و خلاقیت از خود نشان دهند. کتاب حاضر در پنج فصل تنظیم شده و این فصول 17 بخش را در برمیگیرد و تلاش شده است تا در فصول مختلف آن تمام جنبههای اصلی مهندسی کاغذ از جمله ساختن کارتهای پاپآپ ساده، طراحی کتابهای داستان با استفاده از پاپآپها و ساختن مدلهای کاغذی متحرک معرفی شود.
چهاربخش نخست این کتاب درباره جنبههای مختلف مهندسی کاغذ است، در بخش نخست مطالبی درباره آشنایی با مهندسی کاغذ ارایه شده است، چهار فصل برای کتاب پیشبینی شده که به ویژگیهای مهندسی کاغذ و ماهیت آن اختصاص دارد. مباحثی درباره کاغذ و مقوا، پیشنهادهایی درباره راهاندازی کارگاه مهندسی کاغذ و چگونگی استفاده ایمن و کارآمد از ابزار کار در این بخش گنجانده شده است.
در بخشی از فصل نخست این اثر میخوانیم: «مهندسی کاغذ، یعنی برش و خلق شکلهایی با کاغذ یا مقوا، با مهندسی کاغذ میتوانید کارتهای متحرک و پاپآپ بسازید و با استفاده از اشکال سهبعدی مجسمههای حرفهای و زیبا خلق کنید. حتی میتوانید ماشینهای متحرکی بسازید که در مکانیزم و ساز و کارشان فقط از کاغذ بهره میبرند. مهندسی کاغذ، سرگرمی نسبتا ارزانی است و تنها چند وسیله و ابزار برای شروع کار نیاز دارید مثل قیچی، کاتر یا تیغ موکتبری تیز، تخته برش ضدخراش، خطکش، چسب چوب، چسب ماتیکی و انواع مختلف کاغذ و مقوا.»
بخش دوم کتاب به موضوع خلق آثار کاغذی اختصاص دارد، در این مبحث نویسنده چگونگی ساخت پروژههای مسطح را آموزش میدهد، مباحث از ابتدا با چند کاردستی ساده آغاز میشوند مثل کارتهای تبریک، سپس مخاطبان به بحث کارتهای پاپآپ میرسند که با استفاده از تکنیکهای متنوعی ساخته میشوند.
فصل پایانی این مبحث نیز به نحوه ساختن نمونههای دیگر پاپآپ و ساز و کارهایی که از نوار کشیدنی استفاده میکنند اختصاص دارد، نحوه سر هم کردن چند صفحه و تبدیل آن به کتاب نیز در این بخش است که نمونههای عملیاتی متنوعی درباره پروژههای عملی به همراه تصاویر ارایه شده است.
مباحثی درباره انیمیشنها و مجسمههای کاغذی، همچنین ساخت مدلهای سهبعدی با کاغذ را میتوان در سومین بخش این کتاب مطالعه کرد. نویسنده در این بخش تلاش میکند آموزش دهد که افراد چگونه میتوانند با تا زدن، برش و خم کردن کاغذ، طرحهای سه بعدی سرگرمکننده بسازند. آشنایی با مفهوم انیمیشنهای کاغذی (اتوماتونها) نیز در فصل سوم کتاب به چشم میخورد. در این بخش نیز تعداد زیادی پروژه و مثالهای کاربردی برای بررسی مبانی و اصول انیمیشنسازی ارایه شده است.
ارایه نکاتی درباره استفاده از بادامکها، اهرمها، پیوندها و ساز و کارهای دیگر همراه با توصیههایی برای اطمینان از اتصال صحیح قطعات را نیز میتوان در سومین بخش کتاب مطالعه کرد.
چهارمین بخش این کتاب به چگونگی یافتن راهکارهای ایدهها و نحوه تبدیل این ایدهها از طرح به مدلی تکمیل شده اختصاص دارد. در این بخش نقش رنگ در ارتقای کیفیت طرحها، چگونگی ساخت مدلهای شگفتانگیز، همچنین معرفی نرمافزارهای رایگان معرفی میشوند.
بخش پنجم این کتاب بخش دهتاییهاست، با توجه به اینکه اثر حاضر از مجموعه کتابهای دامیز است، همانند دیگر آثار این مجموعه 10 نکته مفید و کاربردی برای افزایش کیفیت کار در حوزه مهندسی کاغذ اشاره شده و درباره طراحی مدلها و تنوع بخشیدن به آنها بیان شدهاند.
راب آیوز، نویسنده کتاب، طراح و مهندس کاغذ است که تاکنون چندین کتاب با موضوع طراحی و مهندسی کاغذ منتشر کرده است.
چاپ نخست کتاب «مهندسی کاغذ و پاپ آپ» در 281 صفحه، شمارگان یکهزار و 500 نسخه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات آونددانش منتشر شده است.
نظر شما