یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
رفتارهای اسلامی باید مطابق روح اسلام و قرآن باشد

نویسنده، محقق و پژوهشگر حوزه دین گفت: اخلاق هیات‌های عزاداری اگر مطابق با رفتار ائمه(ع)، روح قرآن و اخلاص باشد، اجازه شبه‌افکنی درباره عزاداری‌های اهل‌بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) از شبکه‌های انحرافی سلب خواهد شد، چون رعایت این عوامل نوعی مبارزه عملی با دشمنان اسلام است.

دکتر مجید زجاجی کاشانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در آستانه دوشنبه(اول دی‌ماه) مصادف با اربعین حسینی اظهار کرد: هیات‌های عزاداری امام حسین‌(ع) در عالم واقع مظهر اخلاق‌اند و به این دلیل که هیات‌ها در حال ترویج شعائر الهی‌اند، می‌توان گفت که ارزش‌ها و آرمان‌های سیدالشهدا(ع) از طریق این هیات‌ها به جامعه منتقل می‌شود. بنابراین می‌توان ادعا کرد که تمام ارزش‌های  یک مکتب را می‌توان در هیات‌های مذهبی جست‌وجو کرد. 

نویسنده کتاب «ودیعه کربلا» عنوان کرد: اگر گاهی برخضعف‌هایی در برخی از رفتارهای هیات‌ها دیده می‌شود، اصل موضوع عزاداری‌ها زیر سوال نخواهد رفت و خدشه‌ای به مذهب وارد نخواهد شد، بلکه این آسیب‌ها مربوط به عزادارانی می‌شود که در بسیاری از موارد به غیر عمد اخلاق را در مراسم عزاداری رعایت نکرده‌اند. 

نویسنده کتاب «حماسه کوثریه» با بیان این‌که یکی از پایگاه‌هایی که می‌تواند اخلاق را در جامعه ترویج دهد همین هیات‌های عزاداری است، گفت: با وجود به این‌که امروزه آسیب‌هایی در عزاداری‌ها دیده می‌شود اما همچنان می‌توان ادعا کرد که اخلاق در بسیاری از مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان پایه اساسی عزاداری‌ها به شمار می‌رود.

زجاجی کاشانی در پاسخ به این سوال که «آیا مطابق با آیات و روایات منشوری برای رعایت اخلاق در این مراسم وجود دارد؟» اظهار کرد: درباره اخلاق دینی به طور کلی کتاب‌های زیادی از دانشمندان و علمای کهن و معاصر وجود دارد اما اگر اخلاق را منحصر به عزاداری‌ها به ویژه عزاداری‌های محرم و صفر بدانیم، در کتاب‌های علما با توجه به احادیث معتبر نمونه‌هایی از رعایت اخلاق ذکر شده است. 

این محقق و پژوهشگر حوزه دین یادآور شد: من در کتابی با عنوان «با اهل بیت بمانیم» نکته‌های اخلاقی، اجتماعی، ارزش‌ها، فواید و برخی آسیب‌های اجتماعی عزاداری‌ها را در هیات‌های مذهبی به طور مدون بررسی کرده‌ام.

نویسنده کتاب «غنچه خونین» در پاسخ به این سوال که «با توجه به این‌که شبکه‌های بیگانگان به ویژه وهابیت برای زیر سوال بردن قیام امام حسین(ع) و عزاداری‌ها تبلیغات زیادی انجام می‌دهند، هیات‌های عزاداری باید چه رفتاری را در پیش بگیرند تا این اقدام بیگانگان خنثی شود؟» گفت: توجه به سه عامل اصلی می‌تواند توطئه‌های بیگانگان درباره اهل‌بیت(ع) را خنثی کند. عامل نخست این‌که مداحی‌ها، سخنرانی‌ها، عزاداری‌ها و حتی اطعام عزاداران تنها برای رضای خداوند باشد. در واقع اخلاص وجود داشته باشد، چون هر اندازه که میزان اخلاص در مراسم عزاداری بیشتر باشد اثر بیشتری خواهد داشت. عامل دوم این‌که تمامی رفتارهای مذهبی باید مطابق با روح اسلام و قرآن باشد، به این معنا که مطابق با منطق و استدلالی باشد که در قرآن آمده است. به عنوان مثال در موضوع «توسل» که وهابیت تمرکز زیادی بر این موضوع کرده است و تبلیغات زیادی بر علیه این موضوع انجام می‌دهد، باید برای همه مسلمانان این نکته تبیین شود که ریشه توسل در قرآن آمده است. خداوند در قرآن می‌فرمایند تقوی پیشه کنید و با استفاده از «وسیله» از خداوند حوائج خود را بخواهید. به تعبیر حضرت رسول(ص)، ائمه(ع) وسیله ارتباط با خداوندند. بنابراین عامل و ریشه مهم در ارتباط با ائمه(ع) منطق و استدلال قرآن است. عامل سوم هم این‌که در مسیر اهل‌بیت(ع) و در حوزه عترت مانند سلمان فارسی و ابوذر غفاری مطابق با رفتار ائمه‌(ع) حرکت کنیم. 

وی افزود: باید رفتار اهل‌بیت(ع) را سرلوحه عزاداری‌ها و دین‌داری خود قرار دهیم. اگر مطابق این الگوها رفتار کنیم به یقین توطئه‌های دشمنان اسلام خنثی خواهد شد. 

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: همچنین اشعار عزاداری‌ها و سخنرانی‌ها باید در عین حالی که حماسی‌اند، استدلالی و بر پایه منابع معتبر دینی شیعه نیز باشند.

زجاجی کاشانی اظهار کرد: یکی از عواملی که باید توجه زیادی به آن شود این نکته است که متاسفانه افراد مغرض برخی از رفتارهای نامناسب را که از برخی افراد به ظاهر دیندار سر می‌زند به راحتی به تمامی مسلمانان جامعه و هیات‌های عزاداری نسبت می‌دهند. یک مسلمان واقعی نباید با رفتار خود اجازه چنین سوءاستفاده‌هایی را به سودجویان بدهد. اگر رفتار غلطی هم سر زده باشد نباید لطمه‌ای به چهره واقعی دین و فرهنگ غنی حسینی وارد کند.

وی در پاسخ به این سوال که «یک هیات عزاداری مطلوب باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟» گفت: زمان برگزاری عزاداری‌ها نباید مزاحمتی برای سایر افراد به وجود آورد، از اشعار مطابق با فرهنگ اسلام و اهل‌بیت(ع) باید استفاده شود، مداحان اشعاری را انتخاب کنند که دارای محتوا باشد و راهنمایی برای هدایت جامعه به مسیر صحیح محسوب شوند و مهم‌ترین نکته این‌که از سخنرانان متبحر و اهل مطالعه که در حوزه‌های علمیه تحصیل کرده باشند و اطلاعاتی معتبر مطابق با اسناد تاریخی داشته باشند، در عزاداری‌ها استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط