شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
تالیف  «فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظایر در قرآن»

مولف «فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظایر در قرآن» گفت: این فرهنگنامه با هدف نگاهی جامع و کلی به الفاظ به کار رفته در قرآن و بررسی معانی مختلف کلمات و عبارات قرآنی تالیف شده است، چرا که بسیاری از لغات قرآن در معانی متفاوتی به کار رفته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کوثری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: دانشمندان اسلامی هر یک با نگاهی خاص قرآن را مطالعه کرده‌اند و در این راستا علوم مختلف قرآنی شکل گرفته است که علم وجوه و نظایر آن را می‌توان از آن جمله به شمار آورد.

عضو هیات علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان این‌که برای وجوه و نظایر قرآن تعاریف مختلفی بیان شده است، عنوان کرد: وجوه و نظایر قرآن عبارت از الفاظی است که با هیات و اعراب خاص در آیات مختلف قرآن به کار رفته‌اند اما معانی مختلفی دارند، مانند «امت» و «امام» که به تناسب موضوع در آیات مختلف دارای معانی مختلفی‌اند.

این نویسنده و پژوهشگر قرآنی با بیان این‌که آشنایی با وجوه و نظایر از ابعاد آشنایی با قرآن و تفسیر آن است، گفت: اگرچه در تفسیر ترتیبی می‌توان به معنای الفاظ در جایگاه و آیه مورد نظر پی‌برد اما ویژگی علم وجوه و نظایر این است که در آن با نگاهی جامع و کلی بر الفاظ به کار رفته در قرآن با شماری از معانی آیات مواجه می‌شویم که هر یک ممکن است در آیه‌ای دیگر دربردارنده معنای دیگری باشند.

این عضو هیات علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: از آن‌جا که اکثریت کتاب‌های نگاشته شده در علم وجوه و نظایر مربوط به اهل سنت نوشته شده‌اند، مناسب بود که وجوه و نظایر قرآنی با توجه به مبانی شیعی نیز بررسی شوند که مجموعه فرهن‌نامه تحلیلی وجوه و نظایر در قرآن (جلد یک و دو) با این انگیزه شکل گرفته‌اند.

عضو هیات علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: وجوه و نظایر یکی از زیرمجموعه‌های علوم قرآن محسوب می‌شود که درباره آن کتاب‌های زیادی نگاشته شده است. کتاب‌هایی که در نوع خود ارزشمند و مفیدند ولی با نگاهی به مجموعه این کتاب‌ها می‌توان نقایصی را برای این پژوهش‌ها برشمرد. به عنوان نمونه، در برخی کتاب‌ها ذیل هر یک از کلمات قرآن فقط به ذکر معانی پرداخته شده است، بدون این‌که دلیل و مستندی ذکر شود، به ویژه این‌که در همان موضوع احتمالات مختلفی از سوی مفسران وجود دارد. 

کوثری یادآور شد: مراحل تحقیق، پژوهش و تالیف «فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظایر در قرآن» از سوی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم به پایان رسیده است و  در اوایل سال آینده از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار کتاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط