شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸
پای «الوین پلنتینگا» به شمار 195 هم کشیده شد

شماره 195 ماهنامه «دین» منتشر شد. این ماهنامه نشریه‌ای تخصصی در حوزه اطلاع‌رسانی و نقد و بررسی کتاب با هدف دین‌پژوهی و پردازش و پرورش کتاب‌های حوزه دین است که از سوی خانه کتاب منتشر می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این شماره از ماهنامه در پنج بخش با عناوین «گفت‌وگو»، «پرونده الوین پلنتینگا 2»، «بررسی کتاب»، «جستار» و «روایت رویدادها» به قلم تحریر درآمده است.

در بخش «گفت‌وگو» مصاحبه‌ای با «کنت کریگ» با عنوان «امید، صداقت و شفقت» آورده شده‌است که محور آن، تساهل و اشتراکات معنوی ميان مسلمانان و مسیحیان است.

«کنت کریگ» شخصیت برجسته‌ای در گفتمان مسیحی ـ اسلامی است که 45 سال به عنوان استاد فلسفه، کشیش و دستیار اسقف در خاورمیانه فعالیت می‌کرد. اسقف کریگ به عنوان انسانی پرهیزگار و نویسنده‌ای پرکار تالیفات متعددی در حوزه اسلام و مسیحیت نگاشت و آثار وی از جمله آثار پرفروش در زمینه دین و معنویت محسوب می‌شوند، مانند «فراخوانی مناره‌ها»، «کفش‌ها در مسجد» و «عبادات مسلمانان و مسیحیان». 

بخش «پرونده» این نشریه به «الوین پلنتینگا» و به بررسی مقالاتی در نقد و بررسی آثار دوران‌ساز وی در معرفت دینی اختصاص دارد. در این پرونده، به  مقالات سه فیلسوف با نام‌های «مایکل سادث»، «استفن وایکسترا» و «لیندا زاگزبسکی» اشاره شده‌‌است. در پایان بخش پرونده نیز پاسخ الوین پلنتینگا به این سه مقاله ديده مي‌شود.

«ادبیت متن قرآنی» تالیف عمر حسن القیام، عنوان کتابی است که در بخش بررسی کتاب این نشریه مورد توجه قرار گرفته و پژوهشی درباره نظریه تفسیر است. کارکرد اصلی این کتاب در جست‌وجو و تحقیق درباره طبیعت، خوانش ادبی معاصر و بررسی ابزارهای آن و همچنین رصد و شناسایی مظاهر نوگرایی‌است که در سیاق آن تبلور یافته‌اند.

 کتاب «ادبیت متن قرآنی» به بحث درباره روش‌شناسی عده‌ای از پژوهشگران و انديشمندانی اختصاص دارد که از حیث ارزش مضمون زبانی و ادبی به قرآن کریم پرداخته‌اند.

نگاهی به کتاب‌های «الگوهای مطالعه مقایسه‌ای دین» نوشته میرچا ایلیاده، «قدرت دانش و مشروعیت در اسلام؛ روایتی پست‌مدرن از سیاست‌شناسی مسلمانان با درنگی سنجش‌گرایانه» و «درباره کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر» در ادامه بخش بررسی کتاب در اختیار خوانندگان قرار گرفته‌است.

بخش «جستار» موضوعاتی با عنوان‌های «اقبال گاهی زود می‌آید»، «اقبال لاهوری روشنفکر دینی پیشین»، «مساله شر از دیدگاه برخی مکاتب»، «داستان ابراهیم به روایت آگوستین» و «فیل‌ها پرندگان شکاری و انبوه سنگ‌ریزه‌ها:تفسیر فراهی از سوره فیل» را در خود جای داده‌است.

«اقبال گاهی زود می‌آید»، کوششی است برای همدمی و هم‌سخنی دوباره با اقبال لاهوری، متفکر مسلمان که شعر را رسانه‌ای برای انتقال آرمان فکری و اجتماعی خود كرد. در این نوشته به قلم دکتر سید حسن اسلامی، به موضوعاتی مانند «زمانه اقبال»، «معرفی نظریه خودی اقبال» و «نقدهای خود اقبال بر اندیشه‌های ملی‌گرایانه و سکولار»  اشاره شده‌است.

مقاله «مساله شر از دیدگاه برخی مکاتب» به قلم زهرا محمودی به بررسی مساله «شر» به عنوان یک مضمون که همواره ذهن انسان‌ها را آزار داده، با تکیه بر دیدگاه برخی مکاتب می‌پردازد.
 
«داستان ابراهیم به روایت آگوستین» اثر محمد اصغری نیز روایت آگوستین از داستان قربانی شدن اسحاق و اسماعیل را بیان می‌کند. آگوستین معتقد است که این ایمان ابراهیم است که باعث می‌شود عمل قرباني، امری ضد اخلاقی تلقی نشود.
 
ماهنامه «دین» در بخش «روایت رویدادها» گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب «نخستین مناسبات فکری تشیع: بازخوانی مفهوم غلو در اندیشه جریان‌های متقدم امامی» اثر محمد هادی گرامی را ارایه کرده است. این کتاب تلاش می‌کند قرائتی جدید را از تاریخ اندیشه غلو در میان شیعیان امامی سده‌های نخست هجری ارایه کند. کتاب «نخستین مناسبات فکری تشیع: بازخوانی مفهوم غلو در اندیشه جریان‌های متقدم امامی» از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده‌است.

همچنین در بخش «روایت رویدادها» نقد مظفر اقبال درباره دایره‌‌المعارف قرآن بریل گنجانده شده‌است. در سرآغاز مدخل قرآن از نخستین ویرایش دایره‌‌المعارف قرآن بریل  آمده است:«قرآن کتاب مقدس محمد آنها(مسلمانان) دربردارنده الهامات و وحی‌هایی است که بر محمد(ص) نازل می‌آمد و در ساختاری که متعهد به کتابت بود ثبت شده‌است.»

شماره 195 ماهنامه تخصصی دین در 104 صفحه و به قيمت بيست هزار ریال از سوی خانه کتاب منتشر شده‌است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط