شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
سال 90 بهترين و سال 60 ضعيف‌ترين سال نشرکشور

نشست تخصصی «جایگاه کتاب در ایران و نقش یونسکو» صبح امروز، دوم آذرماه، همزمان با روز پایانی هفته کتاب برگزار شد، مدیر عامل خانه کتاب در این نشست وضع نشر ایران را پس از انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داد و از سال 90 به‌عنوان پربارترین و از سال 60 به‌عنوان ضعیف‌ترین سال نشر یاد کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی شجاعی صائین با ارایه گزارش مکتوب وضع صنعت نشر ایران به دبیر کمیسیون ملی یونسکو ایران، با اشاره به آمار و ارقام خانه کتاب در مباحث نشر ایران، گفت: در یک ارزیابی کلی، در میان سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، سال 90 بهترین سال نشر ایران و سال 60 ضعیف‌ترین سال این صنعت بوده است. بیشترین تعداد عناوین کتاب بعد از انقلاب اسلامی به حوزه دین و کمترین تعداد عناوین به حوزه کلیات اختصاص دارد. 

مدیر عامل خانه کتاب اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و از میان رفتن سانسور حاکم بر جامعه در حوزه نشر و مطبوعات شاهد بهبود وضع نشر کشور بودیم که این روند با وقوع جنگ تحمیلی، اعمال تحریم‌ها در مورد ایران، مدیریت اقتصاد جنگی، گرانی کاغذ و مشکلات اقتصادی مردم در اواسط دهه 60 افت می‌کند. با این وجود از اواخر دهه 60 و پایان جنگ این صنعت رونقی دوباره گرفت. 

شجاعی صائین در توضیح مشکلات پیش روی صنعت نشر، گفت: ناکارآمدی شبکه توزیع کتاب،  دسترسی نامناسب مخاطب به کتاب، اطلاع‌رسانی نامناسب در این حوزه و ناآشنایی ناشران با الزامات این صنعت به ایجاد وضعی نامناسب در این صنعت انجامید و لازم است با ارتقای دانش‌ نظری در این حوزه، اين صنعت را با بازار جهانی پیوند دهیم. 

وی در ادامه این نشست تخصصی به طرح راهکارهایی برای مقابله با چالش‌های این حوزه پرداخت و بیان کرد: افزایش سرمایه در گردش این صنعت، حمایت دولت از ناشران و ایجاد تسهیلات لازم برای تشویق ناشران به فعالیت در این حوزه به عنوان شغل اصلی، کمک دولت در امر تبلیغ کتاب، تقویت کتابخانه‌های عمومی برای استفاده فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی، اعمال سیاست‌های یارانه‌ای دولت برای کمک به مشکلات اقتصادی این حوزه، تقویت فعالیت‌های معرفی و نقد کتاب، حمایت‌ از کتابفروشی‌های شهرستان‌ها، تنظیم معافیت‌های مالیاتی و ارایه وام برای گشایش کتابفروشی‌ها، رونق بخشیدن به فعالیت‌های پژوهشی این حوزه و تقویت اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و نهاد‌های صنفی صنعت نشر از جمله مواردی است که باید برای برطرف‌کردن مشکلات این صنعت فرهنگی مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
 
همچنین محمد اللهیاری، دبیر برگزاری بیست‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در این نشست تخصصی با اشاره به تاریخچه هفته کتاب در ایران، اظهار کرد: تاریخ هفته کتاب در ایران به دهه 40 بر می‌گردد که در آن، آیین‌نامه‌ای نگاشته می‌شود که طبق آن هفته پایانی آبانماه هر سال به کتاب اختصاص داده شود. اما برنامه‌های این هفته در سال 1372 اجرايي شد.

وی ادامه داد: در توضیح اهداف این هفته در این آیین‌نامه تاریخی، توسعه فرهنگ مکتوب و ایجاد شوق در مردم براي امر کتابخوانی ذکر شده است و ترکیبی از نهادهای دولتی و خصوصی عامل اجرایی این هفته مطرح شدند. در نخستین هفته کتابی که در ایران در سال 1372 برگزار شد، 156 نمایشگاه کتاب در مساجد برپا شد. 

اللهياری با اشاره‌ای مختصر به برنامه‌هایی که هر سال به مناسبت هفته کتاب در کشور برپا می‌شد، اتفاق‌های تازه‌ای را که در چند سال اخیر رخ داده‌است برشمرد و گفت: تعداد نهاد‌های درگیر در برنامه‌های هفته کتاب افزایش پیدا کرده و سیاست‌های هفته کتاب کاملا به صورت دموکراتیک و متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور توسط ترکیبی از دو دسته نهادهای عمومی و مردمی و نهادهای تخصصی معین می‌شود . 

دبیر هفته کتاب ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌های کتاب در ندامتگاه‌ها و کارخانه‌ها، تجهیز کتابخانه‌های مدارس، برگزاری کتاب سال دانشجویی، کتاب سال شعر جوان، افزایش سرانه کتاب از سه جلد به 11 جلد به ازای هر دانش‌آموز، تجلیل از ناشران قرآنی و خادمان نشر کشور، قدردانی از خبرنگاران و رسانه‌های فعال در این حوزه، کتابخانه‌های باز، طرح کتابخانه سلامت و ستاد هفته کتاب استانی از مواردی است که در چند سال اخیر در کارنامه برگزاری هفته کتاب گنجانده شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها