به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جعفر سیّد در واکنش به اعلام آمادگی تهیهکنندگان برنامههای شبکه چهار سیما برای اختصاص زمانی به پخش تیزر تبلیغاتی و گزارش برای معرفی کتاب، مشابه برنامه 90، اظهار کرد: مدتی است که صدا و سیما رویهای را در تولید برنامههای خود در پیش گرفته که شان و قداست فرهنگ و هنر را زیر سوال میبرد. برای نمونه در حین برنامه موزیکال کودک که سه بازیگر کمیک در حال ایفای نقش هستند، توصیه به خوردن ماکارونی خاصی میکند. یا بازیگری مشهور در نقشی غمگین ناگهان شاد شده و نسخه صادر میکند که کسانی که بچهدار نمیشوند با مراجعه به فلان مرکز، بچه تحویل بگیرند!
وی ادامه داد: این در حالی است که تبلیغات، جایگاه و اصول خاص خود را دارد. در تبلیغ کتاب نیز این موضوع مطرح است، زیرا بازار داغ تبلیغ برای کتابهای کاذب فراهم میشود و مردم، از همه جا بیخبر، به خرید آن تشویق میشوند.
مدیر انتشارات آشنایی با اشاره به تبلیغ کتابهای کمکآموزشی از تلویزیون، بیان کرد: یک کتاب کودک از یک انتشاراتی دولتی یا شبهدولتی، با قیمت ناچیز و تخفیف 40 درصدی، درآمد بالایی ندارد که تبلیغی از این دست را به خود اختصاص دهد.
این نويسنده افزود: تهیهکننده یک برنامه تلویزیونی، عرصه فرهنگی را با عرصه اقتصادی اشتباه گرفته است و به دنبال ساختن برنامهای مشابه برنامه 90 برای معرفی کتاب است، در حالی که تبلیغ به این شیوه، ظلمی به کتاب بوده و قداست آن را از میان میبرد.
سیّد با انتقاد از صدا و سیما گفت: صدا و سیما از بیتالمال و بودجه کشور استفاده میکند و بنابراین، موظف است مانند برنامههای پیشگیری از آلودگی کتاب یا فراخوان برای مراسمی معنوی، بی منت برای تحقق اهداف متعالی کتاب، فرهنگسازی کند. کتاب، عرصه بازی نیست بلکه میدان پاکبازی است، پس لازم است هر کس دل و معرفت دارد وارد آن شود.
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
نظر شما