سعیدی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره انتخاب خود بهعنوان برگزیده بخش ناشران و عرضهکنندگان کتاب شهرستانی در آیین قدردانی از خادمان علمی و فنی نشر کشور اظهار کرد: چنین انتخابهایی اثر مثبت معنوی بر کار ناشر میگذارد و برای فعالیتهای آینده به ما دلگرمی میدهد. قدردانی از ناشران باعث خواهد شد تا ناشر در مسیر چاپ و نشر کتاب جدیتر شود.
مدیر انتشارات خدمات فرهنگی کرمان افزود: بهترین زمان برای انتخاب خادمان حوزه نشر کشور، هفته کتاب است، زیرا این امر منجر به نشر کتابهای بهتر و باکیفیتتر خواهد شد و در نهایت مخاطب به جای خواندن کتابهای بیمحتوا و کمارزش از کتابهای جدید و ارزشمند که ناشران باانگیزه منتشر کردهاند، استفاده میکند. در استان کرمان از نخستین افرادی هستم که پروانه نشر گرفته و در طول 22 سال فعالیت در حوزه چاپ و نشر بیش از 500 عنوان کتاب روانه بازار کردهام.
وی با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم قدردانی از خادمان علمی و فنی نشر کشور، گفت: علی جنتی در صحبتهایش به مشکلات پخش و توزیع کتاب پرداخت و به ایجاد روشی جدید برای پخش کتاب در سراسر کشور اشاره کرد تا این امر تسهیل شود. تقویت بخش توزیع کتاب در دیگر شهرها به ناشران کمک بسیاری خواهد کرد زیرا عمده مشکل ناشران شهرستانی در این بخش است.
سعیدی با اشاره به مشکلات ناشران دیگر استانها در پخش کتاب توضیح داد: کتابفروشیهای شهرستانی ترجیح میدهند کتابهایشان را بهصورت مستقیم از تهران بگیرند. پخش، پل ارتباطی میان کتابفروشی و ناشران شهرهای دیگر بهشمار میرود اما هنگامی که بخواهیم از کرمان کتاب به شهری دورافتاده در ایران بفرستیم هزینه بالایی دارد. از سوی دیگر ارتباطات و حمل و نقل از تهران راحتتر انجام میشود، به همین دلیل، پخش کتاب از سوی توزیعکنندگان تهرانی با سهولت بیشتری صورت میگیرد.
این ناشر با بیان پیشنهادهایی برای ترویج امر کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: چند سالی است که برای بهبود وضع کتابخوانی در استان، تعاونی ناشران استان کرمان را تاسیس کردهایم تا با پخش بهتر کتاب به گسترش کتابخوانی کمک کنیم اما متاسفانه بازخورد خوبی نداشت، به همین دلیل بهدنبال راهکارهای جدید برای این مساله هستیم. ارزشمند بودن کتاب، کیفیت چاپ و صحافی از عوامل موثر در فروش کتاب بهشمار میرود با این حال همه این مسایل در گرو توزیع و پخش مناسب کتاب است. توزیعکنندگان تهرانی نیز معمولا به کتابهای ناشران معروفتر میپردازند و این امر به کاهش فروش ناشران دیگر استانها میانجامد.
وی افزود: متاسفانه مساله عمده کتابفروشان، هزینههایی است که به آنها تحمیل میشود در حالی که درآمد ناشران پاسخگوی هزینههای آنها نیست. در شهر کرمان که مرکز استان است، کتابهای عمومی فروش بسیار پایینی دارند و کتابفروشان به فروش این کتابها دلگرم نیستند. هر سال نیز نمایشگاه استانی کتاب با تخفیفهایی برپا میشوند اما متاسفانه کتابهای باکیفیتی در آن ارایه نمیشود و ناشران تهرانی نیز با آگاهی از فروش خوبی که در تهران دارند معمولا کتابهای ارزشمند خود را در این نمایشگاهها ارایه نکرده یا حتی شرکت نمیکنند.
سعیدی گفت: بسیاری از مردم در طول سال تنها در همین نمایشگاهها یا هفته کتاب به سراغ کتاب میروند و این مکانها شبیه جمعهبازار کتاب یا حراجیهایی هستند که کتابهایی بیکیفیت و بیارزش را به فروش میرسانند. مخاطب معمولا با قرار گرفتن در فضای این نمایشگاهها کتابهایی میخرند که مستند، ارزشمند و دقیق نیستند.
این خادم نشر درباره تاثیر رسانهها بهویژه صدا و سیما در ترویج کتاب و کتابخوانی بیان کرد: تاثیرگذارترین رسانه کشور صدا و سیماست اما متاسفانه تبلیغ برای کتاب هزینههای هنگفتی دارد و ناشران از پرداخت آنها عاجزند. از سوی دیگر کتاب را نباید مانند دیگر کالاها معرفی و تبلیغ کرد بلکه باید برای آن جایگاه ویژهای در نظر گرفت و با دیدگاه تبلیغاتی به آن نگاه نکرد. معرفی کتاب باید با نقد و بررسی همراه باشد و نباید مانند تبلیغ یک کالا به آن پرداخت. طبیعی است که در ترویج فرهنگ کتابخوانی شبکههای سراسری تلویزیون تاثیر بیشتری نسبت به شبکههای استانی دارند.
مدیر انتشارات خدمات فرهنگی کرمان با بیان اینکه بهدلیل مشغله کاری بسیار، فرصت چندانی برای بررسی خبر رسانهها ندارد، ادامه داد: فرصت اندکی برای دیدن و خواندن خبرها دارم، به همین دلیل معتقدم برنامههایی که درباره کتاب از صدا و سیما پخش میشوند، باید همراه با نقد و بررسی و در ساعتهای پربیننده باشد.
یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
نظر شما