دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
بازشناخت ایمان در کتاب «حدیث ایمان»

کتاب «حدیث ایمان» اثر آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری با اهتمام روح‌الله عباسی گردآوری شده است. این اثر می‌کوشد تا ایمان را دوباره شناسایی و کارکردهای آن در زندگانی و روش بهره‏مندی عمیق از ایمان را بررسی کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ این کتاب که دریافتی از سخنان آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علیمه کشور، درباره ایمان محسوب می‌شود  در قالب 13 بخش سامان یافته است. 

در بخش اول با عنوان «ایمان و گستره‏های لفظی و معنایی» واژه ایمان در لغت و اصطلاح تعریف شده و ارتباط ایمان با اسلام، علم و مذهب بررسی شده است. 

در بخش دوم با عنوان «ایمان و توحید» نیز انواع جهان‌بینی‏ها مانند جهان‌بینی علمی، فلسفی، مذهبی و تسلیم شرح شده است. 

نویسنده در بخش سوم «ایمان و شرک» مباحثی مانند شرک ذاتی، شرک در خالقیت، شرک صفاتی و شرک عبادی را توضیح داده است. شرک و اندیشه وهابیت و همچنین شرک و عزاداری، از دیگر مباحثی‌اند که در این بخش بررسی می‌شوند. 

عدل و شرور، عدل و آزمایش بندگان صالح، عدل و آخرت، عدل و ظهور منجی و همچنین عدل و عرصه‏های اجتماعی نیز عناوین مطالبی‌اند که در بخش چهارم کتاب با عنوان «ایمان و عدل» مطرح شده‌اند.

«ایمان و نبوت»، «ایمان و امامان» و «ایمان و معاد» عناوین بخش‌های پنجم تا هفتم کتاب را تشکیل می‌دهند که در آن مباحث فرعی مانند اهداف نبوت و سیره پیامبر اکرم(ص)، امامت، معنا و ویژگی‏های آن، اثبات امامت، ابعاد وجودی انسان، ماهیت مرگ، برزخ، قیامت و بهشت و دوزخ آورده شده ‏است. 

بخش‌های هشتم، نهم و دهم نیز با عناوین «ایمان و شفاعت»، «ایمان و غیب» و «ایمان و عمل» مباحث جزیی‌تر این سه موضوع را بررسی کرده‌اند.

«ایمان و کارکردهای فردی آن» عنوان بخش یازدهم است. در بخش دوازدهم نیز با عنوان «ایمان و کارکردهای اجتماعی آن» مباحثی مانند التزام به حکومت ولایی، برادری دینی، ایثار و از خود گذشتگی بررسی شده‌اند. «ایمان و غلو» بخش پایانی این کتاب است که در آن غلو از منظر قرآن، روایات، ادیان، فرقه‏ها و شیعه بررسی می‌شود.

 این مجموعه با همکاری گروهی از پژوهشگران به رشته تحریر در آمده است.

کتاب «حدیث ایمان» با شمارگان دو هزار و 500 نسخه، در 330 صفحه و به بهای 55 هزار ریال از سوی انتشارات مسیا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط