سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
نویسندگان «گام اول» تفکرات جدیدی به جامعه عرضه می‌کنند

علی شجاعی صائین در مراسم اختتامیه هفتمین دوره جایزه گام اول گفت: نویسندگان گام اول، تفکرات جدیدی را به جامعه عرضه می‌کنند. در سال‌های اخیر برخی از این نویسندگان پیشرفت چشمگیری داشته‌اند‌ و حتی نام آن‌ها در بین نامزدهای دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز قرار داشته است.-

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از یزد، مراسم اختتامیه هفتمین دوره جایزه گام اول (جایزه تقدیر از نوقلمان ادبیات و شعر) صبح امروز (7 آبان ماه) با حضور علی شجاعی صائین، مدیرعامل خانه کتاب، بهرام عبدالحسینی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد استان یزد، جواد محقق، دبیر علمی جشنواره گام اول و مسوولان فرهنگی استان یزد در تالار فرهنگ اداره فرهنگ این استان برگزار شد. 

مدیرعامل خانه کتاب نیز در این مراسم با اشاره به پیشینه فعالیت‌های خانه کتاب در برگزاری جوایز ادبی گفت: موسسه خانه کتاب در کنار معاونت فرهنگی  جوایز ادبی برگزار می‌کند. جایزه جهانی کتاب سال، جایزه کتاب فصل، جایزه جلال آل‌احمد، جایزه پروین اعتصامی و جایزه گام اول از جوایزی هستند که در این سال‌ها برگزار شده‌اند. 

شجاعی صائین افزود: جایزه جهانی کتاب سال و جایزه جلال آل‌احمد جزو بزرگترین جوایز ادبی کشور محسوب می‌شوند و ارزش و اعتبار زیادی برای نویسنده به همراه می‌آورد اما در میان این جوایز، جایزه گام اول برای ما طراوت و ویژگی خاصی دارد زیرا این نویسندگان در گام اول نویسندگی تفکرات جدیدی را به جامعه عرضه می‌کنند. 

وی با اشاره به اهمیت جایزه گام اول گفت: از دیگر ویژگی‌های این جایزه آن است که تاکنون به میزبانی استان‌ها برگزار شده است و در هیچ دوره‌ای استان تهران میزبان برگزاری این جایزه نبوده است. از نخستین دوره برگزاری این جایزه در استان اردبیل تا هفتمین دوره آن که در استان یزد در حال برگزاری است، شاهد اتفاقات بسیار خوبی بوده‌ایم.

وی افزود: در سال‌های اخیر برخی نویسندگان گام اول پیشرفت چشمگیری داشته‌ و حتی نام آن‌ها در بین نامزدهای دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز قرار داشته است از این رو بر این گمان هستیم که جایزه گام اول در مسیر درستی قدم برمی‌دارد.

در بخش دیگری از این مراسم، رییس اداره فرهنگ و ارشاد استان یزد، در سخنان خود با اشاره به پیشینه تاریخی استان یزد گفت: یزد از گذشته تا  امروز دارای مفاخر بزرگ ادبی بوده است. رشید‌الدین میبدی، فرخی یزدی، آذری یزدی و وحشی بافقی از جمله این فرهیختگان در حوزه فرهنگ بوده‌اند.

بهرام عبدالحسینی با اشاره به فعالیت‌‌های خود در اداره فرهنگ و ارشاد یزد گفت: از روز نخست که پا به این اداره گذاشتم به همکاران قول دادم تا توازنی در بخش‌های مختلف فرهنگی و توجه به نویسندگان و مولفان ایجاد کنم. جایزه گام اول نیز اتفاق بسیار خوبی بود که در این استان رخ داد و امیدوارم که همه نویسندگان و فرهیختگان بتوانند از این برنامه بهره ببرند.

وی با اشاره به مشکلات نویسندگان استان یزد گفت: هر هفته در روز دیدار با مخاطبان، بخش زیادی از نویسندگان به من مراجعه می‌کنند و مشکلات نشر کتاب و دغدغه‌های خود درباره نشر کتاب را با من در میان می‌گذارند. با این‌که نرخ کتاب در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر  پایین است اما متاسفانه هنوز کتاب وارد سبد خانواده‌ها نشده است. ما باید در این زمینه از بازاریابان فرهنگی کمک بگیریم تا از این طریق بتوانیم کتاب را به جمع خانواده‌ها بیاوریم. 

عبدالحسینی افزود: به دلیل نبود بازاریاب فرهنگی، نتوانسته‌ایم کتاب را بین خانواده‌ها جا بیندازیم. با اندیشیدن تدبیری در این زمینه امیدوارم در آینده، کتاب نیز  مانند دیگر محصولات مورد نیاز خانواده‌ها در سبد خانواده‌ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دو ساله خود در اداره ارشاد یزد گفت: در مدتی که من سکاندار این اداره بودم به مدد کمک از بخش‌های صنعتی توانستیم این اداره را سرپا نگهداریم. باید به سمتی برویم که اقتصاد و فرهنگ با یکدیگر هماهنگ شوند.

عبدالحسینی درباره فعالیت‌های فرهنگی ناشران در این استان گفت: در استان یزد 163 ناشر و 69 چاپخانه فعالیت‌ می‌کنند و در سال گذشته 155 عنوان کتاب در استان یزد منتشر شد. امیدوارم اعتبارات کتاب برای استان‌ها در آینده افزایش پیدا کند تا  شاهد تربیت نویسندگان بیشتری در این استان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها