شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
انتشار «آموزش روزنامه‌نگاری» با رویکردی راهنما‌محور

انتشارات ثانیه کتاب ««آموزش روزنامه‌نگاری، چگونه یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای شویم» را روانه بازار کتاب کرد. این اثر به قلم «دانیل سینگ» و ترجمه مریم بهریان با رویکردی راهنمامحور برای رهایی روزنامه‌نگاران از بحران شغلی‌شان‌ نوشته شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «آموزش روزنامه‌نگاری» اثر «دانیل سینگ» در 10 فصل به مباحث وقتی تصمیم می‌گیرید روزنامه‌نگار شوید، برای چه کسی می‌نویسید، درباره چه چیزی می‌نویسید، تنظیم و تهیه اخبار و گزارش‌های خبری، روزنامه‌نگاری آنلاین و فراتر از آن و روزنامه‌نگاری آزاد پرداخته است.

«واقعیت این است که فعالیت در هر حرفه‌ای نیازمند  بهره‌مند شدن از یک سری مراجع و رهنمود‌هاست که در این میان حرفه روزنامه‌نگاری نیز استثناء نیست. فعالیت در رشته روزنامه‌نگاری در طول چند دهه مانند هر حرفه دیگر نیاز به استفاده از منابع روزآمد و هماهنگ، پیش رفتن با مسایل روز و کار در گروه‌های شغلی و رشته‌های مختلف این صنعت مانند نقد فیلم، سفرنامه‌نویسی، ستون‌نویسی، ویراستاری، سردبیری و نویسنده کتاب‌های تصویری دلیل قانع کننده‌ای برای تاکید ورزیدن بر اهمیت استفاده از راهنما برای نجات از بحران کاری و تالیف کتابی در این‌باره است.» این مطالب را مولف برای معرفی هرچه بهتر کتاب و ضرورت مطالعه آن در پیشگفتار آورده است.

در فصل نخست مهارت‌های ضروری مورد نیاز یک روزنامه‌نگار، ابزار کار حرفه‌ای و راه‌های عبور از بحران در این شغل مطرح می‌شود و در فصل دوم مخاطبان روزنامه‌نگاری مورد توجه قرار می‌گیرند، این‌که شناخت مخاطبان این حوزه و ملاقات چهره به چهره با خوانندگان چگونه میسر است؟ در این بخش بررسی شده است.

درباره چه چیزی باید نوشت؟ و قدم‌های دهگانه تا نگارش گزارش‌های جذاب چیست؟ مباحث فصل سوم کتاب را در برمی‌گیرد. در ادامه معرفی فصل‌های کتاب «آموزش روزنامه‌نگاری» باید به شیوه‌های نگارش در فصل چهارم اشاره کرد که آشنایی با انواع قطعات مکتوب روزنامه‌نگاری، سبک‌های مختلف زبان نوشتاری به همراه استعداد‌های فردی را شرط‌ لازم و کافی در نوشتن معرفی می‌کند.

فصل پنجم با عنوان اصول مصاحبه و بیوگرافی‌نویسی به گوش فرا دادن بیش از سوال پرسیدن توجه دارد و پایه‌های اصلی گفت‌‌وگو، هنگام مصاحبه و تنظیم آن را شرح می‌دهد. همچنین تنظیم اخبار و تهیه گزارش‌های خبری در فصل ششم با بیان تحلیل خبر، تجزیه و تحلیل و ساختاربندی خبر بازگو می‌شود. 

چگونگی رهایی از بحران‌های کار روزنامه‌نگاری و به‌روز بودن در این حرفه در فصل هفتم(نکته‌هایی برای نجات از بحران) مطرح می‌شود و روزنامه‌نگاری آنلاین و فراتر از آن با مطالبی همچون نوشتن برای نشریه‌های آنلاین، فواید روزنامه‌نگاری آنلاین و راه‌اندازی یک انتشارات شخصی به فصل هشتم می‌پردازد.

در فصل‌های پایانی (نهم و دهم) مباحث روزنامه‌نگاری آزاد در دو بخش بازگو می‌شود که در بخش نخست ابزارهای فنی و غیرفنی موردنیاز روزنامه‌نگاران آزاد مانند چاپگر، لپ تاپ، برنامه سفر‌های درون شهری، برون شهری و مدیریت اقتصادی و در بخش دوم، مسایل مالی روزنامه‌نگاران مانند صورتحساب و اهمیت حق نشر بیان می‌شود.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «این کتاب نه تنها برای دانشجویان رشته روزنامه‌نگاری کاربرد دارد بلکه برای افراد فعال در این حرفه که به صورت نیمه وقت یا پاره وقت در بخش‌های مختلف مشغول هستند یا دستی در نویسندگی یا ویراستاری دارند، مفید خواهد بود.»

چاپ نخست کتاب «آموزش روزنامه‌نگاری، چگونه یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای شویم؟» به قلم دانیل سینگ و ترجمه مریم بهریان در 168 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و قیمت 7 هزار تومان از سوی انتشارات ثانیه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها