چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
برنامه‌های «فانی» برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ارایه شد

علی اصغر فانی، وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های خود را در 12 بند برای گرفتن رای اعتماد مجلس شورای اسلامی ارایه داد. این گزارش به بند‌های پرداخته که به حوزه کتاب و کتابخوانی مرتبط است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی اصغر فانی، سرپرست کنونی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های خود را برای گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی بر مبنای اسناد فرادستی «سياست‌هاي كلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش»، «نقشه جامع علمي كشور»، «فلسفه تربيت رسمي و عمومي»، «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» و «برنامه پنج ساله پنجم توسعه اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي كشور»، تهیه وتنظیم کرده و هم‌چنین از مفاد «سياست‌هاي كلي تحول نظام اداري»، «سند راهبردي كشور در امور نخبگان»، «ديدگاه‌ها و منويات مقام معظم رهبري» و «سياست‌هاي دولت تدبير و اميد و رويكردهاي ریيس جمهوري در حوزه آموزش و پرورش» بهره‌مند شده است.

«ارتقا رهبري و مديريت در آموزش و پرورش»، «منابع انساني و ارتقاي آن»، «بسط عدالت آموزشي و تربيتي»، «اعتلاي برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي»، «توسعه فعاليت‌هاي پرورشي، تربيت‌بدني و غني‌سازي اوقات فراغت»، «توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و كارآفريني»، « اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگيان»، «تقويت مشاركت عمومي در آموزش و پرورش»، «بهسازي فضا و تجهيزات»، «ارتقاي جايگاه پژوهش و ارزشيابي»،‌ «خلاقيت و نوآوری» و «توسعه همكاری‌هاي بين‌المللي» محور‌های برنامه فانی را تشکیل ‌می‌دهند.

فانی ذیل بند «اعتلاي برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي» مباحثی مانند اجراي «برنامه درسي ملي» با تاكيد بر متناسب‌سازي محتوا و حجم منابع درسي با نيازها و توانمندي‌هاي دانش‌آموزان، اصلاح و تقويت نظام مشاركت و تعامل بيشتر حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها درتوليد برنامه درسي و تربيتي و بهره‌گيري از ظرفيت بخش غيردولتي در توليد مواد آموزشي و طراحي و اجراي برنامه‌هاي لازم براي پاسخ‌گويي به نيازهاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي محلي و استاني در برنامه‌هاي درسي و تربيتي با تأكيد بر تحقق بند «ج» ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه كشور مطرح کرده است که به نوعی با تولید محتوای کتاب‌های درسی در ارتباط است.

وی در برنامه خود توسعه فعاليت‌هاي پرورشي، تربيت‌بدني و غني‌سازي اوقات فراغت را مد نظر قرار داده و به نقش کتابخانه‌ها در کنار سایر مراکز فرهنگی به منظور تقويت معرفت و زمينه‌سازي براي تعميق باور به معارف الهي و قرآن اشاره کرده است.

از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در حوزه کتاب، بهسازی و تجهیز کتابخانه‌های مدارس است.

«ارتقاي جايگاه پژوهش و ارزشيابي» نیز به عنوان محوری از برنامه‌های فانی دربرگیرنده مواردی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با حوزه کتاب در ارتباط است. ايجاد و توسعه شبكه تحقيقاتي از ستاد تا مدرسه و تخصيص منابع بر اساس موضوعات مورد نياز هر منطقه، ايجاد زمينه‌هاي لازم براي توسعه اقدام‌پژوهي و درس‌پژوهي در مدارس و ايجاد مركز اسناد، مدارک و اطلاعات نظام آموزش و پرورش كشور از جمله این موارد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها