سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
سخنرانی موسیقی‌شناس ژاپنی درباره رساله «کنزالتحف»

«گن ایچی تسوگه» مدرس دانشگاه موسیقی توکیو، دو سخنرانی درباره موسیقی ایرانی در فرهنگستان هنر و دانشگاه هنر برگزار خواهد کرد. یکی از این سخنرانی‌ها «مقايسه سازهای ذكر شده در رساله كنزالتحف، یکی از رساله‌های قدیمی و منحصر به فرد ایرانی در حوزه موسیقی، با سازهای امروزی اويغوری» است./

کاوه خورابه، رییس اداره پژوهش‌های راهبردی فرهنگستان هنر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: دکتر «گن ایچی تسوگه» مدرس دانشگاه موسیقی توکیو دو سخنرانی در ایران خواهد داشت. سخنرانی نخست دوشنبه، 6 آبانماه، در فرهنگستان هنر با موضوع «چگونگی راه يافتن موسيقی دوره ساسانی به شرق آسيا» از ساعت 16 تا 18 در سالن همايش‌های فرهنگستان برگزار می‌شود. 

وی افزود: سخنرانی دوم نیز، روز شنبه، 11 آبانماه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه هنر كرج برگزار می‌شود. موضوع این سخنرانی «مقايسه سازهای ذكر شده در رساله كنزالتحف با سازهای امروزی اويغوری» است. 

خورابه در پایان گفت: گن ایچی تسوگه، پیش‌تر مدرس یکی از دانشگاه‌های نیویورک بود، اما امروزه در کشور خود مشغول به تدریس موسیقی است. با وجود  تحقیقات بسیار این استاد اتنوموزیکولوژی در موسیقی ایرانی و موسیقی در جهان اسلام، تاکنون هیچ کتاب و یا مقاله‌ای از او به فارسی منتشر نشده است. 

«کنز‌التحف» رساله‌ای فارسی درباره موسیقی است که در سده هشتم هجری در اصفهان نوشته شده است. نویسنده این رساله نام خود را به ‌روشنی بیان نکرده؛ اما از بیتی از سروده‌های او در دیباچه کتاب می‌توان دریافت که نام او حسن و اهل کاشان بوده است.

این رساله کم‌حجم، شامل مطالب اساسی موسیقی چون تعریف موسیقی، صوت، نغمه، بعد، جنس و جمع و همچنین دستان‌بندی سازهای زهی، کوک ساز عود و شیوه استخراج ادوار از این ساز، نیز ادوار و آوازها و ایقاع و دورهای ایقاعی است. 

«کنز التحف» در قالب کتاب «سه رساله فارسی در موسيقی: موسيقی دانشنامه علایی، اخوان الصفا و كنزالتحف» با تصحیح تقی بینش در سال 1371 از سوی مرکز نشر دانشگاهی در دسترس دوستداران موسیقی قرار گرفت.

فرهنگستان هنر در خيابان ولی‌عصر (عج)، پايين‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552 و دانشکده موسیقی دانشگاه هنر نیز در كرج، ميدان نبوت، بلوار مؤذن واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها