دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
فعالیت ناشران لغو امتیاز شده بازبینی می‌شود

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش بین‌المللی غزنه، زبان و ادب فارسی گفت: در دولت جديد ادامه فعالیت برخی ناشرانی که در گذشته کار انتشار آن‌ها متوقف شده، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش بین‌المللی غزنه و زبان و ادب فارسی در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبر تلاش کشورهای همسایه ایران در به تملک درآوردن شخصیت‌های فرهنگی ایران و رویکردهای ایران در قبال آن‌ها گفت: برخی كشورها تلاش می‌کنند آثار فرهنگی زبان و ادب فارسی را محو کنند، اما با این اقدامات نمی‌توانند فرهنگ کشور ما را مصادره به مطلوب کنند. آثار فرهنگ ایرانی در کشورهایی چون افغانستان، ترکیه، پاکستان، جمهوری آذربایجان و هند همه در محدوده فرهنگی ایران قرار دارد و به هر کدام از این کشورها که مراجعه کنیم آثار تمدن ایرانی در این بناها باقی مانده‌است.

وی افزود: در هند نزدیک به 600 سال زبان فارسی، زبان فرهیختگان و دانشمندان بوده‌است و در سفری که به هند داشتم متوجه شدم که 120 دپارتمان زبان فارسی در این کشور وجود دارد. در آسیای میانه، پاکستان و دیگر کشورها بسیاری از کتیبه‌ها و آثار به زبان فارسی است و این نشانگر اوج شکوفایی زبان فارسی در منطقه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وظایف وزارتخانه متبوع خود گفت:‌ یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مورد تاکید مقام معظم نیز بوده است، گسترش زبان و ادبیات فارسی است. در گذشته شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی را داشتیم که در حال حاضر بنیاد سعدی این کار را به عهده گرفته است. یکی از وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی‌های فرهنگی، گسترش زبان فارسی، ایجاد دپارتمان‌های زبان فارسی در دانشگاه‌ها، تقویت استادان زبان فارسی و بازآموزی آن‌ها و تقویت کتابخانه‌های فارسی است که ما این موارد را پیگیری خواهیم کرد.

وی درباره صحبت‌های سرپرست جدید اداره کتاب در مورد  تغییرنکردن  رویکردهای این اداره در ممیزی کتاب گفت: ما بارها سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در حوزه ممیزی اعلام کرده‌ایم و چیز جدیدی در این مورد نداریم. قطعا تغییراتی در زمینه ممیزی انجام خواهد شد و برخورد و ديد دولت تدبیر و امید نسبت به آزادی عمل نویسندگان در حوزه کتاب و مطبوعات کاملا متفاوت با گذشته خواهد بود و بسیاری از آثار آن‌ها را در آینده خواهید دید.

وی افزود: کتاب‌هایی که در گذشته به نوعی جلو انتشار آن‌ها گرفته شده است، بازبینی می‌شوند. ادامه فعالیت برخی  ناشرانی که در گذشته کار انتشاراتی آن‌ها ممنوع شده، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. اگر با ضوابط دولت جدید هماهنگ باشند، به آن‌ها اجازه داده خواهد شد که آن‌ها هم به کار خود ادامه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظور از رفع تعلیق برخی  ناشران و بازبینی فعالیت‌های آن‌ها، نشر چشمه است؟ گفت: من به طور مصداقی صحبت نمی‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها