دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
شناسایی نخبگان قرآنی با آزمون سراسری قرآن محقق می‌شود

نشست خبری دوازدهمین دوره آزمون سراسری قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز(15 مهرماه) در محل این معاونت برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در جمع خبرنگاران اجرای این آزمون را در پی رسیدن به سه هدف کلی دانست و گفت: ارزیابی عملکرد موسسات قرآنی تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فراهم کردن بستر مناسب برای خود ارزیابی موسسات قرآنی و بروز استعدادهای قرآنی جدید با هدف شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان قرآنی کشور از اهداف و دستاوردهای آزمون سراسری قرآن کریم به شمار می‌روند. 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که آزمون سراسری قرآن کریم هر سال در دو نوبت اردیبهشت‌ماه و مهر ماه برگزار می‌شود، گفت: در آزمون این دوره 75 هزار نفر شرکت می‌کنند که نسبت به آزمون اردیبهشت‌ماه سال جاری 30 درصد رشد داشته است.

وی افزود: این آزمون در 23 عنوان رشته برگزار می‌شود که شش رشته جدید به این آزمون افزوده شده است. یازده عنوان در رشته حفظ قرآن کریم و سایر عناوین به رشته‌های ترجمه، مفاهیم، تفسیر، سطح مقدماتی، سطح تکمیلی، تدبر، تفسیر و صرف و نحو قرآن اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی اجرای دوره حفظ موضوعی قرآن کریم را از ویژگی‌های این دوره از آزمون دانست و گفت: نخستین دوره حفظ موضوعی قرآن کریم در این دوره برگزار می‌شود که تمام موضوعات قرآن در یک جزء و نیم جمع‌آوری شده که شامل سوره‌های جزء سی، سوره‌های واقعه، یس، ملک و الرحمن است. در حقیقت این سوره‌ها به عنوان پایه اصلی حفظ موضوعی قرآن کریم در نظر گرفته شده‌اند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: 71 درصد شرکت کنندگان در این آزمون دیپلم به پایین و 29 درصد دارای سطح سواد بالاتر از دیپلم‌اند. 

وی با اعلام رشد بیش از صد در صد شرکت‌کنندگان در رشته حفظ قرآن اظهار کرد: 58 درصد شرکت‌کنندگان در این آزمون در رشته حفظ قرآن کریم فعالیت دارند که این آمار بیانگر اهتمام ویژه و بیشتر موسسات قرآنی برای حفظ قرآن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این‌که آزمون سراسری قرآن کریم در بیش از 300 شهرستان کشور برگزار می‌شود، گفت: رتبه‌های نخست تا سوم شرکت در آزمون سراسری قرآن کریم در مهرماه امسال به استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و کرمان اختصاص دارند. 

وی افزود: نتیجه این آزمون سراسری تا پایان آبان‌ماه سال جاری از طریق سامانه معاونت قرآن و عترت در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. 

دوازدهمین دوره آزمون سراسری قرآن کریم روز جمعه 19 مهر ماه امسال از ساعت 8 و 30دقیقه صبح  همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط