به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «بیداری اسلامی و نقش رسانه ملی» در 9 فصل برای تبیین موضوع ترویج اسلام و صدور انقلاب اسلامی بر اساس آموزههای اسلام با بهرهگیری از ظرفیتهای رسانه ملی تدوین شده است. از این رو این کتاب تلاشی برای ارایه راهکارهای رسانهای و تبلیغات برای تحقق ارتباط با ملتها و حمایتهای معنوی و سیاسی از نهضتهای آزادیبخش محسوب میشود.
در پیشگفتار کتاب آمده است که بر اساس یک پرسش اساسی، این پژوهش انجام شده و ثمره آن اثر حاضر است. این پرسش آن است که تحول و خیزش اجتماعی جهان اسلام از کدام عوامل و زمینهها متاثر است؟ و در دنباله آن پرسشهای فرعی در هشت محور بخشهای این پژوهش را سازمان میدهد.
در پاسخ به هشتمین محور سوالات این کتاب آمده است: «نقش و تاثیر رسانه ملی در قالب سیاست رسانهای چگونه بررسی میشود؟ شبکه العالم توانسته است با پخش برنامههای تحلیل و پوشش اخبار با سرعت و دقت مناسب در میان شبکههای قدرتمند برونمرزی رقیب، کارنامهای در خور قبول بر جای گذارد؟»
موضوع اصلی کتاب با عنوان نقش رسانه ملی در بیداری اسلامی گرد آمده و سیاست رسانهای از دریچه العالم در 4 بخش حمایت از انقلاب، انعکاس ملت، رعایت اخلاق حرفهای و انعکاس در شرایط دشوار، عملکرد رسانه ملی را در تحقق گسترش بیداری اسلامی تشریح کرده است.
در این کتاب میخوانیم: «بسیاری از کارشناسان نقش رسانههای نو (شبکههای ماهوارهای، شبکههای اجتماعی، اینترنت) را در تحولات کشورهای اسلامی برجسته دانستهاند و این تحولات را نمادی از کارکردهای وسیع رسانهها به عنوان ابزار قدرت در هزاره سوم تلقی میکنند. راهاندازی شبکههای خبری برونمرزی همچون العالم و پرس تی وی از سوی ایران در پرتوی شبکه ارتباطات و شتاب مبادله اطلاعات و اخبار در سطح جهان در دنیایی به شدت رسانهای انجام شده است.»
در بخش حمایت از انقلاب آمده است: «عملکرد مثبت رسانه ملی در پرتو فعالیتهای برونمرزی شبکه العالم در تجمع فوریه 2011 که به وسیله جوانان مصری در میدان التحریر قاهره برگزار گشت، باعث شد شمار بسیاری از جوانان مصری از عملکرد شبکه العالم در اطلاعرسانی از انقلاب تاریخی ملتشان قدردانی کنند.»
در معرفی فصل نخست کتاب باید به مفاهیم و مولفهها اشاره کرد که مولف کتاب در هفت بند آن را بیان کرده است. برخی از بندهای مفاهیم بیداری اسلامی شامل اعتقاد به فاصله داشتن جامعه اسلامی از وضع مطلوب و احساس وجود کوتاهی در انجام دادن وظایف اسلامی و محدود شدن آن به تکالیف فردی است. در فصل دوم نیز با مبحث جهان اسلام در سه بخش به خاستگاه اسلام، برجستگی اقتصادی و ژئوپولتیک منطقه خاورمیانه به عنوان کانون جهان اسلام و کانون منازعه و بحران پرداخته شده است.
بیداری اسلامی، شالودههای فکری عنوان فصل سوم کتاب را در برمیگیرد که در قالب مولفههای بسترساز تجدید حیات اسلامی به فصلبندی گفتمان اسلامگرایی میپردازد. نارساییها در حکومتهای عربی با مطرح کردن عواملی همچون رسانههای وابسته، جریانانهای استعماری و صهیونیستی و تفرقه ملتها مطالب فصل چهارم کتاب را شامل میشوند.
روند تاریخی بیداری اسلامی، محوریت انقلاب اسلامی ایران و رشد بیداری اسلامی، بیداری اسلامی در کلام امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و مولفههای بیداریساز و نقش رسانه ملی در بیداری اسلامی عناوین فصلهای پنجم تا نهم کتاب «بیداری اسلامی و نقش رسانه ملی» را تشکیل میدهند.
نگارنده امیدوار است این اثر در میان آثار فاخر و ارزشمندی که پژوهشگران ژرفنگر عرصه بیداری اسلامی در جهان اسلام پدید آوردهاند برگی از کتاب قطور بیداری مسلمانان بهشمار آید.
چاپ نخست کتاب «بیداری اسلامی و نقش رسانه ملی» به قلم محمدرضا ریاحی در 144 صفحه، شمارگان یکهزار و 200 نسخه و بهای چهار هزار و 500 تومان از مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما روانه بازار کتاب شده است.
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
نظر شما