چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
عباسلو: تعطیلی چاپخانه‌ها پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد

جواد عباسلو، پیشکسوت صنعت چاپ با خبر تعطیلی چاپخانه‌اش گفت: چاپخانه‌، کارخانه تولید فرهنگ است و تعطیلی آن در کار تولید فرهنگ وقفه ایجاد می‌کند، زیرا کاهش تولیدات فرهنگی پیامدهای جبران ناپذیری را به‌همراه دارد./

جواد عباسلو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: من یکی از مسن‌ترین چاپخانه‌داران کرمان هستم که نزدیک به 10 ماه است چاپخانه‌ام به‌دلیل مشکلات فراوان تعطیل شده است و بعد از گذشت 36 سال کار و جمع‌آوری کوله‌باری از تجربه، مجبور به خانه‌نشینی شده‌ام. 

این چاپخانه‌دار بافتی ادامه داد: سینما و چاپ دو صنعت رو به انقراض هستند و اگر به این دو صنعت توجهی نشود، تعطیلی آن در چند سال آینده دور از ذهن نیست، زمانی هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که آلبوم‌های عکس و صنعت ظهور عکس از بین برود اما امروز اگر شما به بازار بروید به زحمت فیلم عکاسی پیدا می‌کنید و در صورت پیدا کردن،  چند برابر برای یافتن مکان ظهور آن باید وقت بگذارید، هیچ‌کس فکر نابودی فیلم‌های عکاسی را نمی‌کرد اما این صنعت منقرض شد.
 
وی درباره شروع کار چاپخانه‌اش گفت: مهرماه سال 1356 در یکی از کوچکترین شهرهای ایران با 500 هزار تومان سرمایه، چاپخانه‌ای را تاسیس کردم تا با این عمل هم برای شهرستان بافت اشتغال‌زایی داشته باشم و هم صنعتی را دنبال کنم که خرج خودم و خانواده‌ام را تا روزگار پیری تامین کند، اما نشد. در این مدت بسیار ضرر کردم و بزرگترین سرمایه‌ای که از دست دادم عمر و جوانی‌ام بود زیرا در هر صنعتی که سرمایه‌گذاری می‌کردم، در ایام پیری با چنین مشکلاتی مواجه نبودم.

عباسلو ادامه داد: در چند سال گذشته با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودیم و به دلیل برقرار نشدن توازن میان درآمد و هزینه‌ها مجبور به تعطیلی ثمره عمر و جوانی‌ام شدم، همه این مشکلات را به‌صورت کتبی به مسوولان اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بافت اطلاع دادم اما هیچ پاسخی دریافت نکردم. 

وی با اشاره به مشکلات چاپخانه‌داران اظهار کرد: علاقه من به صنعت چاپ در حدی بود که حاضر بودم سودی نداشته باشم اما ضرر هم ندهم تا بتوانم این کار را ادامه دهم اما مشکلاتی مانند مالیات، ارزش افزوده، نبود کار و گرانی مواد اولیه ما را از پا درآورد. 

این پیشکسوت صنعت چاپ دادن مجوزهای پی‌درپی را از عوامل بروز مشکلات دانست و گفت: برای جلوگیری از تعطیلی چاپخانه‌ها باید از دادن مجوزهای پی‌درپی جلوگیری کرد، زیرا بدون بررسی لازم از ظرفیت بازار نباید مجوز برای تاسیس چاپخانه صادر شود، به‌دلیل دادن تسهیلات و مجوز برای تاسیس چاپخانه در شهرهای بزرگ، چاپ در شهرهای کوچک فلج شده است زیرا چاپخانه‌های بزرگ به‌دلیل داشتن دستگاه‌هایی با بازده بیشتر، ضایعات کمتر و دسترسی به بازار مواد اولیه کارها را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند و این مساله باعث خارج شدن کار از شهرهای کوچک می‌شود. 

وی ادامه داد: با این‌که در یک شهر کوچک هستم و چاپخانه‌ام تعطیل شده اما از اخبار روز چاپ مطلع هستم و خبر دارم که چاپخانه‌های بزرگی در قم و تهران تعطیل شده‌اند. چرا هیچ فردی پیگیر تعطیلی کارخانه‌های فرهنگ نیست؟ 

به گفته عباسلو، متاسفانه مسوولان سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافت هیچ احترامی برای موی سپید پیشکسوتان قایل نبودند و به هیچ کدام از نامه‌ها مبنی بر مشکلات صنعت چاپ پاسخ داده نشد و این بی‌توجهی باعث تعطیلی چاپخانه‌هایی مانند «چاپ افشین» شده است. 

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: شاید امروز ورود به خانواده صنعت چاپ آسان شده باشد اما در روزگاری که ما وارد صنعت چاپ شدیم ورود به چنین خانواده‌ای آسان نبود و شرایط سختی داشت. 

جواد عباسلو سال 1327 در شهرستان بافت متولد شد و در  29 سالگی چاپخانه «افشین» را در شهر بافت تاسیس کرد. وی بعد از 36 سال خدمت در این عرصه، دی‌ماه 1391 چاپخانه‌ خود را به دلیل مشکلات مالی تعطیل کرد. اما این چاپخانه و وسایل آن هنوز در محل سابق خود یعنی خیابان امام خمینی(ره) شهرستان بافت پابرجاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها