شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
کارگاه آموزشی برای ارتقای سطح تخصصی نویسندگان مقاومت

عباس خلجی، عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌‌الملل اسلامی(جایزه ادبی شهید آوینی) گفت: برگزارکنندگان جشنواره و مسوولان فرهنگی کشور باید با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های توجیهی و آموزشی در راستای ارتقای سطح فنی و تخصصی نویسندگان و محققان حوزه مقاومت گام بردارند./

خلجی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره سطح کمّی آثار حوزه جنگ نرم این دوره از جشنواره کتاب سال بین‌الملل اسلامی اظهار کرد: از نظر کمّی، آثار قابل توجهی در دومین دوره جایزه ادبی شهید آوینی به دبیرخانه ارسال شده است و انتظار می‌رود در دوره‌های دیگر تعداد آثار افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که «آثار از نظر کیفی در چه سطحی قرار دارند؟» گفت: بخش عمده‌ای از آثار، واجد شرایط لازم و کافی برای مشارکت در جشنواره نبودند، به همین دلیل در همان مرحله نخست از گردونه رقابت کنار گذاشته شدند. اما بخش اندکی از آثار از کیفیت مناسب و لازم برخوردارند و داوری این آثار برای گزینش با کیفیت‌ترین و با ارزش‌ترین آن‌ها ادامه دارد. امیدوارم در دوره‌های بعدی شاهد حضور آثار قوی‌تر و کیفی‌تری از نظر علمی، پژوهشی و ادبی باشیم که این امر مستلزم فعالیت بیشتر فعالان حوزه مطالعاتی و ادبی است.

عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌‌الملل اسلامی درباره این‌که «برای نویسندگان این حوزه چه پیشنهادهایی دارید تا در آینده بتوانیم شاهد خلق آثار غنی‌تر در این حوزه باشیم؟» بیان کرد: به نظر من نویسندگان این حوزه  به توصیه ویژه‌ای نیاز ندارند؛ زیرا اغلب آن‌ها به فراخور علاقه و تمایل شخصی از سویی و درک و احساس نیازهای فرهنگی و اجتماعی از سویی دیگر، به نگارش آثار علمی و خلق آثار ادبی مبادرت می‌ورزند. با این وجود معتقدم هنوز به اندازه کافی حساسیت لازم در نویسندگان و خالقان آثار هنری و ادبی در این حوزه برانگیخته نشده است. 

خلجی ادامه داد: نویسندگان حوزه مقاومت و پایداری باید با هدف پیشگیری از نگارش و خلق آثار مشابه و تکراری، میزان مطالعه، آشنایی و تسلط بر منابع و آثار موجود را افزایش دهند. همچنین نویسندگان این حوزه باید برای تولید آثار بدیع، در نگارش خود خلاقیت و ابتکار نشان دهند.

وی افزود: بهره‌گیری از تجارب نویسندگان خارجی و تلاش برای بومی‌کردن این تجارب، راهکار دیگری است که به نویسندگان حوزه مقاومت با هدف خلق آثار جدید پیشنهاد می‌شود. البته در این راستا بهره‌گیری از نظریه‌های علمی و روش‌های مرسوم کارآمد و مقبول برای تقویت آثار ضروری به نظر می‌رسد.

عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌‌الملل اسلامی بیان کرد: نویسندگان این حوزه باید به نیازهای مخاطبان از سویی و رعایت علایق و سلایق آن‌ها از سویی دیگر توجه کنند. در این میان، نتایج طرح‌های نیازسنجی یاری‌گر نویسندگان خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که «برای متولیان برپایی این جایزه و مسوولان فرهنگی کشور چه پیشنهادهایی دارد تا این جایزه در سال‌‌های آینده هرچه باشکوه‌تر برگزار شود؟» گفت: برگزارکنندگان جشنواره و مسوولان فرهنگی کشور باید قدم‌های چندگانه‌ای در این مسیر بردارند؛ نخست، آماده‌سازی شرایط مناسب و مطلوب و امکانات کافی برای نویسندگان و خالقان آثار این حوزه در ابعاد مختلف فرهنگی و سیاست‌های چاپ و نشر ضروری است. دوم، لازم است این مسوولان به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های توجیهی و آموزشی برای ارتقای سطح فنی و تخصصی نویسندگان و محققان این حوزه اقدام کنند. همچنین اجرای طرح‌های نیازسنجی برای درک مناسب از شرایط موجود کار دیگری است که مسوولان باید انجام دهند. 


خلجی ادامه داد: مسوولان باید توجه داشته باشند که تاسیس دبیرخانه دایمی جایزه ادبی شهید آوینی با مشارکت نهادهای فرهنگی و نخبگان علمی و فرهیختگان هنری ضروری است. زمان‌بندی دقیق در اعلام و برگزاری جشنواره، برگزاری همایش‌های علمی و تخصصی ملی و بین‌المللی از سویی و نشست‌های تخصصی محدود از سوی دیگر، برای جلب مشارکت گستره بیشتری از نخبگان و فرهیختگان از دیگر اقدام‌هایی محسوب می‌شوند که باید از سوی مسوولان عملی شوند.

عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌‌الملل اسلامی به این سوال که «ضرورت و اهمیت برپایی جایزه ادبی شهید آوینی چیست؟»  چنین پاسخ داد: شهید آوینی شخصیتی قوی، مبتکر و نوآور در حوزه هنر انقلابی و آثار مقاومت و پایداری بود که به لحاظ شخصیتی، رویکردهای هنری مبتکرانه و سبک قلم تاثیرگذارش می‌تواند به عنوان اسوه مقاومت هنری به علاقه‌مندان و بخش مهمی از نوجوان‌ها و جوان‌ها معرفی شود. اهدای سالانه این جایزه می‌تواند مهم‌ترین نقش را در این راستا ایفا کند.

وی ادامه داد: ضرورت و اهمیت برگزاری جشنواره را باید از زوایای دیگری نیز بررسی کرد. جلب مشارکت نخبگان، فرهیختگان، اهل قلم و ترویج رویکرد مقاومت و پایداری در خلق آثار علمی و هنری از طریق جلب توجه فعالان هنری و ادبی و جامعه ناشران کشور به سوی خلق آثار خلاقانه و جدید یکی از آن زوایاست. همچنین ارتقای سطح کیفی و کمّی آثار علمی و ادبی در حوزه مقاومت و پایداری برای بهره‌گیری از تجارب بشری در حوزه مطالعات علمی و پژوهشی از سویی و آثار ادبی و هنری از سوی دیگر است که به طور طبیعی باعث تقویت آثار این حوزه می‌‌شود. 

خلجی اظهار کرد: نتایج نشان می‌دهند که برگزاری این جشنواره و اهدای جایزه ادبی شهید آوینی علاوه بر زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهید آوینی و دیگر شهدای حوزه مقاومت و پایداری، موجب تثبیت حوزه نظری مقاومت و پایداری و آثار علمی و ادبی آن به عنوان یکی از حوزه‌های مطالعاتی و ادبی میان دیگر حوزه‌های موجود خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط