چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
نوشتیم تا سطح علمی فوتبال ایران بالا رود

یکی از مترجمان کتاب «آنالیز حرفه‌ای در فوتبال» با اشاره به این‌که جای خالی کتاب آنالیز فوتبال با محتوایی علمی در بازار نشر ایران بسیار محسوس بود گفت: من و بهزاد نوشادی این کتاب را با هدف افزایش سطح علمی فوتبال ایران تالیف و ترجمه کردیم._

محسن اسماعیل‌زاده، مربی درجه یک فوتبال آسیا، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: پیش از این نیز کتاب «آنالیز حرفه‌ای در فوتبال» دو بار ترجمه شده بود اما نه با نگرش فوتبالی و تخصصی که برای مخاطبان این حوزه کاربرد داشته باشد.

وی ادامه داد: متن اصلی این اثر در 9 فصل نوشته شده است و ما در ترجمه آن کوشیدیم مباحث مورد نیاز مربیان ایران را در سه فصل مجزا به کتاب «آنالیز حرفه‌ای در فوتبال» اضافه کنیم.

مربی تیم فوتبال قطع عضو استان خوزستان با اشاره به سابقه 10 ساله خود در آموختن علم آنالیز از مجید جلالی(سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز) و گذراندن دوره‌های پیشرفته آنالیز در سطوح بین‌المللی، درباره محتوای و مضامین این کتاب توضیح داد: این اثر از ساده‌ترین روش آنالیز که تنها به یک مداد و ورق نیاز دارد آغاز می‌شود و تا سطح معرفی پیچیده‌ترین سیستم‌ها و نرم‌افزارهای آنالیز مسابقات فوتبال ادامه دارد.

وی افزود: همچنین کتاب «آنالیز حرفه‌ای در فوتبال» به تمام مربیان جوان فوتبال ایران یاد می‌دهد که با توجه به امکانات، شهر، شرایط باشگاه و موقعیت مسابقه، فوتبالی علمی، تکنیکی و تاکتیکی را اجرا کنند. این کتاب نکات ریز و کلیدی را با مقایسه آنالیز مسابقات فوتبال لیگ‌ انگلستان، مسابقات اروپا و جام جهانی به مخاطبان خود ارایه می‌دهد.

اسماعیل‌زاده ادامه داد: بخشی از محتوای این کتاب به سانتر از جناحین و نسبت توپ‌های گل شده، اختصاص دارد. در این بخش توضیح داده شده است که وقتی توپی از گوشه‌های زمین روی دروازه سانتر شود، اگر تیم شما از یک مدافع قد بلند برخوردار باشد و او را نخستین نفر در خط دفاعی قرار داده باشید، می‌تواند 70 درصد این توپ‌های سانتر شده را دفع ‌کند.

وی با بیان این‌که مربیان با دانستن برخی نکات کوچک که در این کتاب آورده شده‌اند، می‌توانند تاثیر به سزایی در روند بازی، عملکرد تیم‌شان و نتیجه نهایی مسابقه داشته باشند، عنوان کرد: همچنین در این کتاب شرایط محیطی، خستگی بازیکنان، دمای شهرهای مبدا و مقصد، شیوه بازی و ارتفاع محل‌های انتخاب شده از سطح دریا برای اجرای اردو بررسی و الگوهای تمرینی برای مربیان فوتبال سازماندهی شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که «مخاطبان کتاب آنالیز حرفه‌ای در فوتبال را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟» اظهار کرد: این کتاب ویژه مربیان فوتبال تالیف و ترجمه شده است اما محتوای آن برای بازیکنان و علاقه‌مندان به فوتبال نیز کاربرد دارد. در حقیقت، مخاطبان کتاب «آنالیز حرفه‌ای در فوتبال» متوجه می‌شوند که آنالیز تنها اعداد و ارقام نیست، بلکه پرداختن به ابعاد گوناگون فوتبال با نگاهی فراتر از آن‌چه دیگران می‌بینند است.

این مربی درجه یک فوتبال آسیا درباره فصل‌های کتاب «آنالیز حرفه‌ای در فوتبال» گفت: در 9 فصل نخست کتاب از مقدمه‌ای برای تجزیه و تحلیل فوتبال، توسعه یک سیستم نشانه‌گذاری دستی، فناوری، ویدئو و رایانه در آنالیز مسابقه، پیشنهادهای کلی برای آنالیز عمکرد مسابقه،‌ آنالیز و نتایج آن، اهمیت آنالیز تمرین، بررسی استراتژی و تاکتیک‌های موفق در فوتبال از دیدگاه آنالیز مسابقه،‌ آنالیز تاکتیکی و تکنیکی در طراحی تمرینات و چشم‌انداز آینده آنالیز مسابقه فوتبال سخن به میان می‌آید.

وی یادآور شد: البته ما سه فصل‌ آنالیز دوره‌های گذشته عملکرد تیم ایران،‌ معرفی نرم‌افزار آنالیز «پرو ون» و فرم‌های آنالیز مسابقات را به محتوای این اثر اضافه کرده‌ایم تا مربیان جوان فوتبال ایران با نگاهی عمیق‌تر و توسعه‌یافته‌تر به سیستم‌های فوتبال توجه کنند.

اسماعیل‌زاده درباره این سه فصل توضیح داد: با آوردن آنالیز سیستم و عملکرد تیم ملی ایران در جام جهانی‌های 1998 و 2002 و نیز آمار کلی از مسابقه جام‌جهانی 2006 زمینه را فراهم کرده‌ایم تا مربیان با مقایسه این آنالیزها به نتایج به دست‌آمده پی‌ببرند و از آن‌ها در عملکرد تیم خود بهره بجویند.

وی افزود: هچنین مطالب، تصاویر و قابلیت‌های نرم‌افزار آنالیز «پرو ون» را که یکی از نرم‌افزارهای کارآمد در آنالیز است، در این اثر معرفی کرده‌ایم تا مربیان به کمک این برنامه جدید، آرایش سیستم تیم خود را تعیین و از آنالیزهای آن استفاده کنند. همچنین فرم‌هایی را در کتاب «آنالیز حرفه‌ای در فوتبال» آورده‌ایم که به مربیان فوتبال در راه آنالیز، ضربات، سیستم دفاعی و هجومی و تقسیم‌بندی‌های زمین فوتبال کمک فراوانی می‌کند.

مترجم کتاب «آنالیز حرفه‌ای در فوتبال» در پاسخ به این سوال که «این کتاب چه مدتی است که روانه بازار نشر شده و استقبال از آن را چگونه ارزیابی می کنید؟» گفت: کتاب «آنالیز حرفه‌ای در فوتبال» حدود 10 روز است منتشر و اطلاعات آن در پایگاه اطلاع‌رسانی کانون مربیان فوتبال ایران ارایه شده است. تاکنون مربیان تیم‌های مختلف برای خرید و تهیه آن اقدام کرده‌اند. بنابراین استقبال از این کتاب را در این مدت می‌توان مطلوب توصیف کرد.

نخستین‌ جلد کتاب «آنالیز حرفه‌ای در فوتبال» با ویراستاری فاطمه اسدی با شمارگان یک هزار نسخه، در 316 صفحه به بهای 180 هزار ريال به تازگی از سوی نشر توپ راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط