چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
آثار سعدی و مولانا کتاب‌های محبوب در بازار مصر هستند

خالد ابراهیم عماره، رييس دفتر حافظ منافع مصر در ایران در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره وضعیت نشر و خرید و فروش کتاب نویسندگان و شاعران ایرانی در کشور مصر گفت: کتاب‌های شاعران بزرگ ايراني مانند سعدی و مولانا در مصر محبوبیت زیادی دارند.-

خالد ابراهیم عماره در حاشيه ديدار از مركز اسناد و كتابخانه ملي در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره محبوبیت آثار نویسندگان و شاعران ایرانی در بازار چاپ و نشر کشور مصر عنوان کرد: «خانه انتشارات» در ایران و مصر با همکاری یکدیگر فعالیت‌‌های فرهنگی ویژه‌ای را در حوزه کتاب انجام می‌دهند.

وی با بیان این‌که «خانه انتشارات» تازه‌های بازار کتاب دو کشور را ارزیابی و رصد می‌کند، گفت: کتاب‌های تازه منتشر شده در بازار ایران از سوی این خانه انتشارات وارد بازار کتاب مصر می‌شود. 

رييس دفتر حافظ منافع مصر در ایران در پاسخ به پرسش  دیگری با این مضمون که بهترین کتابی که از نویسندگان ایرانی در بازار کتاب مصر وجود دارد، چیست؟ و آیا کتاب پرفروشی از شاعران و نویسندگان ایران در بازار کتاب مصر وجود دارد؟ عنوان کرد: درباره میزان محبوبیت کتاب‌های ایرانی و بهترین آن‌ها در بازار کتاب اطلاعات زیادی ندارم اما مردم مصر به ادبیات ایران و شاعران نامی این سرزمین مانند مولانا جلال‌الدین رومی و سعدی و آثاری مانند مثنوی معنوی ،گلستان و بوستان در مصر علاقه فراوانی دارند.

عماره همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر درباره منابع فارسی و نسخه‌های خطی ایرانی که در کشور مصر وجود دارد، گفت: آماری از تعداد نسخ خطی در مصر نداریم اما در دوره اسلامی بسیاری از نسخ خطی دنیا در مصر نگهداری می‌شود و با توجه به این که مصر یکی از مصدر‌‌های امپریالیسم دنیا بود بسیاری از نسخ خطی کشور‌‌های  اسلامی به این مکان آورده شده است.

وی افزود: موزه اسلامی در مصر وجود دارد که بسیاری از منابع این کشور در آنجا نگهداری می‌شود که بخشی از آن‌ها مربوط به ایران است.

رييس دفتر حافظ منافع مصر در ایران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگري درباره تلاش دشمنان اسلامی برای از بین بردن منابع در کتابخانه‌های کشور‌های اسلامی و وضعیت نویسندگان و شاعران مصری که در حوزه مقاومت و بیداری اسلامی فعالیت می‌کنند گفت: متاسفانه تاریخ ما در حال تحریف است و اسلام را دين خشنونت و متعلق به دوره خاص نشان مي‌دهند.

وی با بیان این‌که بیداری اسلامی از 40 سال پیش تاکنون مطرح شده،اظهار کرد: بیداری اسلامی بیداری ملی است و برخی از گروه‌های اسلامی به نام اسلام روی کار آمدند اما در مقابل اسلام شمشیر کشیدند و پیام مردم مصر این است که انقلاب مصر انقلاب ملی است.

عماره همچنین درباره وضعیت کتابخانه‌های مصر گفت: یکسال پیش موزه‌ای در جنوب مصر از سوی تروریست‌ها تخریب شد و برخی گروه‌های افراطی در تلاش هستند که با چهره اسلام به این دین ضربه بزنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط