چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
نسخه‌های خطی کتابخانه مرحوم مرعشی نجفی در جهان همتا ندارد

صادق خرازی، رییس هیات امنای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی با 130 هزار جزوه، رساله و نسخه خطی که فقط 60 هزار نسخه خطی آن در قالب کتاب است،بدون اغراق بزرگترین مجموعه نسخ خطی در جهان محسوب می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ششمین جشن میلاد امام رضا (ع) از مجموعه جشن های موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و پنجمین دوره از جشنواره ماه هشتم(ع) که هر سال در دهه کرامت دایر می‌شود، شب گذشته 26 شهریور با حضور مجتبی حسینی، مدیر عامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، سید صادق خرازی، رییس هیات امنای این  موسسه و جمعی از میهمانان خارجی در موقوفه‌ای که متعلق به آستان مقدس امام رضا (ع) است، برگزار شد.

مراسم پنجمین جشنواره فرهنگی و هنری ماه هشتم با برپایی نمایشگاه مجموعه اهدایی بانو نسرین دستغیب»، «نمایشگاه شفاخانه (گیاهان دارویی بر اساس طب سنتی ایرانی- اسلامی)»، «نمایشگاه نسخه‌های خطی قانون ابن سینا»، «نمایشگاه تک اثر با معرفی نگاره صید و صیاد»، «برگزاری تور ویژه جشنواره (بناهای تاریخی و مفاخر)»، رونمایی از کتاب «دونگاره» و « نمایشگاه‌های مجازی سکه‌های صفوی و عباسیان»، مجموعه هشت فوتوکلیپ دربرگیرنده معرفی آثار شاخص کتابخانه و موزه ملی ملک و همچنین تجلیل از بانو نسرین دستغیب همراه بود.

وی با اشاره به این‌که ششمین جشن میلاد امام رضا (ع) و پنجمین دوره جشنواره ماه هشتم(ع) امسال نیز با برنامه های متنوعی اجرا شد، عنوان کرد: امسال نیز این جشنواره و زادروز ثامن الحجج(ع) با  برپایی نمایشگاه گیاهان شفابخش بر اساس طب ایرانی و اسلامی، نمایش نسخه های خطی طب سنتی ایرانی_ اسلامی و برپایی  هشت نمایشگاه در معرفی هنر اسلامی و زندگی امام هشتم(ع) در هشت موزه و شهر کشور همراه شد.

حسینی با بیان این که این نمایشگاه ها در شیراز، اصفهان، سمنان، بندر‌عباس، کرمان و زنجان برگزار شدند، گفت: برپایی نمایشگاه مجموعه وقفی بانو نسرین دستغیب شامل (اسناد، اسکناس، تمبر و منسوجات)، تجلیل از واقفان آثار به موزه و کتابخانه در یکسال گذشته، نمایشگاه تک اثر با معرفی یک نگاره قدیمی و برگزاری تور ویژه بازدید از آثار کتابخانه و موزه، خانه وقفی حاج حسین ملک از  برنامه‌های ویژه دهه کرامت کتابخانه ملک است.

مدیر عامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره این که واقف بزرگ حاج حسین ملک 250 کتاب، نسخه خطی و  رساله ابن سینا را خریداری و برای این مجموعه تهیه کرده است، گفت: قدیمی‌ترین نسخه خطی این مجموع مربوط به قرن ششم است و این واقف تا پایان دوره قاجار نسخه های متعددی را جمع آوری کرده است.

نمایشگاه تک اثر با معرفی یک نگاره قدیمی و تجلیل از یک اهدا کننده
حسینی با اشاره به نمایش آثار اهدایی بانو دستغیب بهشتی که در طبقه نخست کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش در آمدند، عنوان کرد: چندی پیش خواهر وی نیز آثاری را به این کتابخانه اهدا کردند و کتابخانه ملک امروز از مقام این اهدا کننده تجلیل می‌کند.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه تک اثر در این کتابخانه اظهار کرد:هر اثر موزه ای از نظر اطلاعات و تاریخچه برای معرفی چنان وسیع است که یک بخش برای معرفی آن ها کفایت نمی‌کند و یک سالن اختصاصی را می‌طلبد.

مدیر عامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: چهارمین تک اثر این مجموعه با عنوان «صید و صیاد» برای بازدید مخاطبان به نمایش گذاشته شده است.

خرازی، رییس هیات مدیره کتابخانه و موزه ملی ملک در این مراسم اظهار کرد: حاج حسین ملک با وقف تمام ثروت خود به آستان قدس رضوی تمام زندگی مادی خود را صرف امام رضا (ع) کرد  طوری که در اواخر عمر هیچ امکان و تمکن مالی برای رفاه خودش باقی نماند.

وی با بیان این که وقف یکی از مهم ترین اتفاقات در زندگی امروز بشر است، عنوان کرد: مسلمانان  نقش اسطوره ای در تاریخ وقف داشتند اما در 50 سال اخیر و به ویژه در دوران معاصر این فرهنگ غنی با  بی توجهی عظیمی رو به رو شده است.

رییس هیات مدیره کتابخانه و موزه ملی ملک کتابخانه و موزه ملی با اشاره به دو چهره بزرگ فرهنگ وقف در کشور گفت: مرحوم حاج حسین ملک و مرحوم آیت الله مرعشی نجفی از بزرگترین چهره های فرهنگی در حوزه وقف محسوب می شوند.

خرازی با بیان این که کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی بدون اغراق بزرگترین کتابخانه نسخ خطی جهان است، عنوان کرد: 130 هزار جزوه، رساله و کتاب خطی در این کتابخانه وجود دارد که فقط 60 هزار نسخه آن کتاب خطی است.

وی با اشاره به این‌كه کتابخانه در مقایسه با کتابخانه استانبول که تاریخی عظیم در وقف دارد و یا کشوری مانند یمن که بر اساس پیش بینی ها بیش از دو میلیون نسخه و کتاب خطی را در خود جای داده است، گفت: بر اساس آمار این نسخه های خطی نزد مردم و در خانه ها نگهداری می شوند اما باز هم در مقایسه با کتابخانه مرعشی نجفی حرفی برای گفتن ندارند.

سه روز روزه برای خرید 12 جلد کتاب خطی
رییس هیات مدیره کتابخانه و موزه ملی ملک کتابخانه و موزه ملی با اشاره به این که مرحوم ایت الله مرعشی نجفی برای خرید 12 جلد کتاب خطی سه روز را روزه گرفت، عنوان کرد: این عالم فرهنگی بزرگ با  ارتزاق نکردن و  هزینه کردن درآمد حاصل نماز و روزه خواندن برای مومنان، اقدام به خرید نسخه ‌های خطی می‌کرد و گنجینه‌ای ارزشمند را جمع آوری کرد.

در پایان این مراسم از کتاب «دو نگاره» که به معرفی و تحلیل یک اثر نگارگری اسلامی اختصاص دارد و از سوی سید مجید شریف زاده تدوین شده بود، و همچنین کتابچه ای با عنوان شفاخانه با عنوان فرعی (گیاهان شفابخش به روایت طب سنتی اسلامی) رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط