به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتابهای «فلسفه رسانه»، «دین و رسانه»، «جامعهشناسی رسانه» و «تاریخ رسانه» از مجموعه 10 جلدی مطالعات رسانه است که اردیبهشت ماه سالجاری طی مراسمی با حضور نویسندگان کتاب و دکتر حمیدرضا آیت اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رونمایی شدند. 6 جلد دیگر این مجموعه قرار است در حوزههای دیگر رسانه به چاپ برسند.
سید حسن حسینی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: با اینکه از انتشار این مجموعه کتابها زمان بسیاری نگذشته است اما به دلیل پایین بودن شمارگان این مجموعه چهار جلدی، کتابها به سرعت به پایان رسیده و در حال حاضر در آستانه چاپ دوم قرار دارند. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی این کتابها را در چاپ نخست با همکاری اداره کل پژوهشهای رادیو چاپ و منتشر کرد.
این مجموعه چهار جلدی با رویکرد تولید ادبیات نظری در حوزه رسانههای مدرن با کوشش و سر ویراستاری دکتر حسن بشیر، محمدمهدی لبیبی، سید حسن حسینی و ویدا همراز تالیف شده و همکاری 30 تن از مولفان، استادان و کارشناسان حوزه رسانه را با خود به همراه دارد.
کتاب «فلسفه رسانه» به سر ویراستاری دکتر سید حسن حسینی شامل هشت فصل و برخی از مباحث آن، فیلم به مثابه یک چالش نظری، دریدا و رسانه، مروری بر رویکردهای ارتباطاتی و زیباشناختی در مطالعه تلویزیون، مبناگروی فلسفی در سازگاری و ناسازگاری نسبت میان دین و رسانه، نگاهی به اصول و مبانی فلسفی نظریههای ارتباطات (انسانی- جمعی) است.
کتاب «دین و رسانه» به سر ویراستاری دکتر حسن بشیر به حوزههای نسبت میان دین و رسانه، نمایش مناسک و آیینهای دینی در رسانه، بازنمایی مفاهیم دینی در رسانه، کارکردهای دینی رسانه، جایگاه مباحث دینی در رسانه، تاثیر ترویج در رسانه و چگونگی حضور دین در رسانه میپردازد.
کتاب «جامعهشناسی رسانه» به سر ویراستاری دکتر محمدمهدی لبیبی در هفت فصل موضوعهایی چون خانواده و رسانه، رسانهها و سبک زندگی، رسانه و سرمایه اجتماعی، فرهنگ و جامعه، رسانه و فناوریهای نوین و بینش و روش در جامعهشناسی رسانه را در برمیگیرد.
«تاریخ رسانه» نام کتاب بعدی این مجموعه است که به سرویرستاری دکتر ویدا همراز تالیف شده است. باید گفت که ادبیات و پژوهش حوزه مطرح شده در این کتاب به ویژه در کشورمان بسیار نوپاست. موضوع تاریخ رسانه به اهمیت تدوین و ثبت تاریخ رسانههایی همچون رادیو تلویزیون میپردازد که در زمینه مطبوعات و سایر رسانههای سنتی صورت پذیرفته است. تاریخ پخش رادیو و تلویزیون در کشورهای پیشرو در این زمینه مانند انگلستان و همچنین جایگاه فیلمها و مستندهای تاریخی در تلویزیون و سینما مباحث این کتاب را تشکیل میدهد.
چاپ نخست مجموعه چهار جلدی مطالعات رسانه با شمارگان 500 نسخه و هر کدام با بهای 15هزار تومان منتشر شدند.
شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
نظر شما