شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
پژوهشی درباره گروه تئاتری پازارگاد منتشر می‌شود

پژوهشی درباره چگونگی تشکیل گروه تئاتری پازارگاد و تاثیر آن بر تئاتر معاصر ایران با همکاری مشترک کاظم شهبازی و پرستو قاسمی منتشر می‌شود. موسسان این گروه حمید سمندریان، مترجم و کارگردان فقید تئاتر و پری صابری، کارگردان و مترجم بودند.-

شهبازی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این روزها همراه با پرستو قاسمی، کارشناس ارشد تئاتر، پژوهشی درباره گروه پازارگاد، از گروه‌های مهم و تاثیرگذار تئاتر معاصر را انجام می‌دهیم. 

وی افزود: اوایل دهه 40 حمید سمندریان از آلمان و پری صابری از پاریس به ایران برگشتند و این گروه تئاتری را به طور مشترک و البته بدون هیچ امکاناتی، مانند داشتن جایی برای تمرین، تشکیل دادند. در زمان تشکیل گروه پازارگاد، کار گروهی در ایران هنوز در مرحله جنینی قرار داشت و شکل نگرفته بود.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به این نکته که در زمان تشکیل گروه پازارگاد، هنوز بسیاری در ایران، تئاتر و امکاناتش را نمی‌شناختند، گفت: در آن زمان مقوله‌ای به نام شعور تئاتری وجود خارجی نداشت، اما شور تئاتری بسیار بود و همین مساله سبب شد تا سمندریان و صابری با همت عالی خود نسلی از بازیگران و تئاترپیشه‌گان حرفه‌ای را تربیت کنند.
 
شهبازی در ادامه به یکی از بازیگران تربیت شده در این گروه اشاره کرد و گفت: از  جوانان پرشوری که به عضویت این گروه درآمد و تحت نظر سمندریان آموزش دید، بازیگر فقید، پرویز فنی‌زاده است. بدون شک هم‌اکنون همه استادان دانشگاه و پژوهشگران تئاتر از فنی‌زاده به عنوان یکی از مهم‌ترین و توانمندترین بازیگران تئاتر و سینما در تاریخ این دو هنر یاد می‌کنند. 

وی همچنین با اشاره به این نکته که فنی‌زاده در تمام آثاری که بازی کرد به زعم اکثر منتقدان خوش درخشید، گفت: دو مثال از بهترین نقش‌آفرینی فنی‌زاده که اکنون در زمره خاطره جمعی ما ایرانیان است، سریال‌های تلویزیونی «دایی جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی و «سلطان صاحبقران» به کارگردانی علی حاتمی است. او در این دو اثر به ترتیب در نقش‌های مش قاسم و ملیجک، ایفای نقش کرد. 

شهبازی در ادامه با اشاره به این نکته که فنی‌زاده بخش مهمی از توانمندی‌هایش را مدیون گروه پازارگاد است، گفت: زنده‌یاد فنی‌زاده هویتی فراتر از نقش‌ها در تئاتر و سینمای ایران پیدا کرد، اما در سینما در عین توانمندی زیر سایه بهروز وثوقی ماند ولی در مجموع فنی‌زاده بدون هیچ‌گونه امکانات رسانه‌ای و تنها با تکیه بر توانمندی خود به شهرت رسید و ماندگار شد. 

این مدرس «تاریخ تئاتر» همچنین اظهار کرد: 20 سال از عمر من در زمان رژیم گذشته بود و هم‌اکنون نیز بخش مهمی از پژوهش‌های من بر مطبوعات و رسانه‌های آن زمان است. بر این اساس من هیچگاه ندیدم که ارباب رسانه از زنده‌یاد فنی‌زاده مطلبی درج کنند. 

شهبازی در پایان گفت:‌ به احتمال بسیار این کتاب از سوی انتشارات افراز منتشر خواهد شد. 

با پژوهش و نگارش شهبازی کتاب «تئاتر ایران در گذر زمان؛ از 1342 تا 1357» از سوی نشر افراز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط