شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
مراکز پخشی که ناشرند، موفق‌ترند

جواد عرب، کارشناس مرکز پخش آثار معتقد است: مراکز پخشی که انتشارات هم دارند، موفق‌ترند؛ چرا که تولیدکننده و توزیع‌کننده کتاب‌های خود هستند و در تعاملات اقتصادی با سایر ناشران با مشکلات کمتری مواجه می‌شود.-

جواد عرب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: این مرکز پخش از سال 1368 کار خود را در حوزه توزیع کتاب آغاز کرد و اکنون علاوه بر دریافت و فروش حضوری آثار از طریق سایت اینترنتی خود نیز فعالیت دارد.

عرب با بیان این‌که مرکز پخش آثار در ارتباط با 200 ناشر حدود 14 هزار کتاب در چرخه پخش و توزیع دارد، گفت: میزان عرضه آثار ما حکایت از آن دارد که اکنون کتاب‌های حوزه روانشناسی و رمان در شمار پرفروش‌ترین آثار و برخی کتاب‌های مذهبی کم‌فروش‌ترند.

وی درباره نحوه تعامل این مرکز با ناشران بیان کرد: ما کتاب‌هایی که با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان همراه‌اند از ناشران خریداری و عرضه می‌کنیم. این کتاب‌ها را با تخفیف 40 تا 45 درصد تهیه و با سود 20 تا 25 درصد ارایه می‌کنیم.

عرب در پاسخ به این سوال که «مراکز پخش کتاب چه دغدغه‌هایی دارند و چه آسیب‌هایی فعالان این حوزه را تهدید می‌کند؟» گفت: همچنان که برخی موانع اقتصادی سایر مولفه‌های چرخه نشر را با مشکلاتی مواجه ساخته است، مراکز پخش کتاب نیز به واسطه بالارفتن هزینه‌ها ناچارند اغلب خریدهای خود را به جای چک موعددار به صورت نقدی انجام دهند. این رویه مراکز پخش را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند؛ چرا که حدود 99 درصد خریدهای ما از طریق چک انجام می‌شد و اکنون ناچار به پرداخت‌های نقدی شده‌ایم.

وی افزود: در این عرصه مراکز پخشی موفق‌ترند که در شمار ناشرها و تولیدکنندگان کتاب هستند. این مراکز با قدرت بیشتری می‌توانند در چرخه تولید و پخش کتاب حضور داشته باشند، در تعاملات کاری وابسته ناشران دیگر نباشند و بتوانند آثار تولیدی خود را آن‌گونه که می‌خواهند، روانه بازار نشر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها