یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
نجات فرزند از تفکر منفی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

تمرین تفکر انعطاف‌پذیر 

برای نشان دادن ویژگی‌ها یا رویدادهای تغییرپذیر یا دائمی، بازی مداد یا قلم را انجام دهید. ده وضعیت نامساعد و ده وضعیت را که نتایج مثبتی دارند بنویسید. در حالی که درباره آنها اظهار نظر می‌کنید تصمیم بگیرید که آن اظهارنظر قابل تغییر است یا همیشه به همین ترتیب می‌ماند. در رابطه با موارد تغییرپذیر، با مداد و درباره موارد دائم، با خودکار بنویسید. برای نمونه، اگر به موقع به اتوبوس نرسیدید، نظر شما یعنی «هیچ‌وقت به اتوبوس نمی‌رسم» یا «همیشه اتوبوس زودتر از موقع می‌آید» با مداد نوشته می‌شود، زیرا حقیقتی همیشگی نیست. اگر امتحانی را خوب دادید، این نظر که «من شاگرد خوبی هستم، خیلی تلاش می کنم» (البته چنانچه حرف درستی باشد) با خودکار نوشته می‌شود، زیرا اگرچه ممکن است اینجا و آنجا لغزش‌هایی رخ دهد ولی اینها ویژگی‌های پایداری هستند. از آنجا که کودکان بدبین معمولاً به اشتباه موفقیت‌ها را به عوامل موقتی نسبت می‌دهند («امتحان آسان بود»؛ «معلم با من خوب بود») و آنها را نتیجه عوامل دائمی نمی‌دانند، مهم است که مهارتهای فرزندتان را در تشخیص دقیق علتهای کامیابی و همچنین ناکامی پرورش دهید.

صفحه 57/ نجات فرزند از تفکر منفی/ دکتر تامارچنسکی/ ترجمه فرناز فرود/ مؤسسه انتشارات صابرین/ چاپ اول/ سال 1392/ 312 صفحه/ 12000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها