محمدرضا شالبافان، شاعر و منتقد ادبی در جلسه نقد مجموعه شعر «آلن دلون لاغر میشد و کتک میخورد» سروده حامد ابراهیمپور گفت که ابراهیمپور در اشعارش دغدغههای فراموش شده اکثریت را مطرح میکند و همین مساله سبب شده که این شاعر مخاطبان بسیاری داشته باشد؛ در حالی که جریان کلی شعر امروز ایران با بحران مخاطب مواجه است.-
محمدرضا شالبافان، پزشک، شاعر و منتقد ادبی در این جلسه به ویژگیهای مهم اشعار حامد ابراهیمپور اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ویژگیهایی که باعث شده شعر ابراهیمپور در این دوران قحطی مخاطب، مخاطبان خود را حفظ کند، این است که شعر او اصولا بیانیه فلسفی مخالفت با ایدئولوژی زندگی است.
وی افزود: دغدغه شاعر مجموعه «آلن دلون لاغر میشد و کتک میخورد» در این است که در تکتک اشعارش مرگ در زندگی رواج داشته باشد.
این منتقد همچنین به ویژگیهای دیگر شعری ابراهیمپور اشاره کرد و گفت: ابراهیمپور همچنین در این مجموعه دنبال دغدغههای فراموش شده اکثریت جامعه است؛ به عنوان مثال نام و یا نماد «آلن دلون» در این مجموعه به دلایل خاصی انتخاب شده است. آلن دلون در این کتاب دیگر آن چهره شهیر سینمایی نیست، بلکه او پیر شده و دیگر نه تنها نمیتواند قهرمان سینما باشد، بلکه آرام آرام دارد از سینما حذف میشود.
همچنین شهرام میرشکاک، شاعر و منتقد در این جلسه گفت: کتاب یا مجموعه شعری که با یکبار خواندن مفاهیمش کشف شود، کتابی ضعیف و بدون فایده است. شعر حامد ابراهیمپور سخت است و این قابلیت را دارد که بارها خوانده شود.
وی افزود: شعر ابراهیمپور در بین دو جهان مدرن و پستمدرن مشغول تردد است، یک دلیل من برای این مساله، دور شدن شعر این شاعر از مقولهای به اسم الهام شاعرانه است. من نیز نظر خوشی نسبت به «الهام» ندارم و اعتقاد دارم که شعر «چیدمان» است.
این منتقد در ادامه با اشاره به استقلال زبانی ابراهیمپور در شعر، گفت: ابراهیمپور زبان شعری خاص و مختص به خودش را دارد و اشعارش در یک جغرافیای ذهنی مشخص قرار میگیرد. این در صورتی است که در کتابهای شعر بسیاری از شعرای جوان معاصر، گسست بسیاری در فضای اشعار وجود دارد و هرکدام از شعرها ممکن است شبیه به شعر یک شاعر بزرگ باشد.
وی در ادامه با اشاره به خودمرجع بودن، اشعار حامد ابراهیمپور در مجموعه «آلن دلون لاغر میشد و کتک میخورد» و دیگر مجموعههایش، گفت: سطح مطالعاتی ابراهیمپور بسیار وسیع و پردامنه است و حوزههایی چون؛ فلسفه، عرفان، ادبیات کلاسیک و جدید، سینما و حقوق را دربر میگیرد. این مساله باعث شده تا دایره واژگانی ابراهیمپور بسیار وسیع و اشعارش یک قوت خاص را داشته باشد.
امیر مرزبان نیز در این جلسه گفت: نگاه حامد ابراهیمپور در کتاب «آلن دلون لاغر میشد و کتک میخورد» نگاهی است بین یک حقوقدان کاملا رئال و یک شاعر کاملا سوررئال. مهمترین شعری که این دو نگاه را در خود دارد شعر «فیلمفارسی» در صفحه 67 کتاب است.
وی افزود: نسخههای این کتاب در نمایشگاه کتاب امسال (1392) تمام شد و البته شمارگان آن نه 200 یا 300 نسخه، بلکه هزار نسخه به بالا بود. این مساله نشان میدهد که همه آن کسانی از اهالی ادبیات که باید مجموعه «آلن دلون لاغر میشد و کتک میخورد» را میخواندند، خواندند.
مرزبان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لذت بردن از شعر ابراهیمپور مانند لذت بردن از شعر سبک هندی است؛ یعنی حتی هر تک بیت شعرهای او در عین اینکه جزیی از یک کلیت را تشکیل میدهند، خود به تنهایی نیز زیبا و لذتبخش هستند.
همچنین در پایان جلسه نیز شاعرانی چون امیر مرزبان، الهام قریشی، هانیه محبزادگان، صابر ساده، سیفالله خادمی، منیره حسینی، نعیمه طلوعی، یدالله بابایی، فرامرز راد، حسین فریدزاده، فرهاد فریدزاده، آرش فخرآور و پیام پولاد شعرخوانی کردند.
مجموعه شعر «آلن دلون لاغر میشد و کتک میخورد» سال گذشته (1391) با شمارگان هزار نسخه، 127 صفحه و بهای پنج هزار و 500 تومان از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر و راهی بازار کتاب شده است.
نظر شما