چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه تطبیقی در حوزه رسانه ضروری است

هادی خانیکی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه در نشست نقد کتاب «سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هشت کشور فراصنعتی» پرداختن به موضوع‌ رسانه و ارتباطات را با تمرکز بر نگاه تطبیقی ضروری دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عصر روز گذشته (18 تیر) نشست نقد و بررسی کتاب «سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هشت کشور فراصنعتی» با حضور عبدالرضاسپنجی نویسنده کتاب و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو انجمن علمی دین، ارتباطات و رسانه، هادی خانیکی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مسعود کوثری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و محمدعلی حکیم‌آرا کارشناس رسانه برگزار شد. 

تمرکز به نگاه تطبیقی در تالیف کتب حوزه رسانه 
در این نشست خانیکی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه با بیان این مطلب که موضوع کتاب «سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هشت کشور فراصنعتی» دارای موضوعی متناقض‌نماست گفت: پرداختن به چنین موضوع‌هایی با تمرکز بر نگاه تطبیقی ضروری است. ارتباطات به عنوان مقوله‌ای میان رشته‌ای کمتر در کانون توجه بوده بنابراین مطالعه تطبیقی در این پژوهش‌ها با هدف تشخیص جایگاه ایران در این عرصه و شناخت فرصت‌های پیشرفت بسیار با اهمیت است. 

خانیکی اظهار کرد: کتاب «سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هشت کشور فراصنعتی» در قالب یک تحقیق کار خوبی است اما برای عرضه به عموم چندان مناسب نیست. کتاب مانند یک دایره‌المعارف به مخاطب دانشگاهی کمک می‌کند با عملکرد نهادهای قانونگذار، دولتی یا غیردولتی در حوزه رسانه آشنا شود اما جمع‌بندی، تحلیل و نقدی ارایه نمی‌کند.

وی یادآور شد: کتاب‌های سیاستگذاری در حوزه رسانه برای خوانده شدن باید به زبان مُروجانه نزدیک شود و در حد پژوهش باقی نماند. مولفان برای دسترسی به آمارهای به روز می‌توانند روش تحلیل روند را دنبال کنند.

در ادامه این نشست سپنجی نویسنده کتاب درباره انتخاب موضوع کتابش گفت: در کشور هیچ فعالیتی در خصوص سیاستگذاری در حوزه ارتباطات انجام نشده بود. 

وی با بیان این مطلب که کتاب «سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هشت کشور فراصنعتی» فاز نخست یک کار پژوهشی است افزود: کتاب بیش از 80 درصد از سیاست‌های حوزه ارتباطات هشت کشور فراصنعتی یعنی آمریکا، آلمان، انگلیس، ایتالیا، روسیه، ژاپن، فرانسه و کانادا را مورد بررسی قرار داده است. 

سپنجی اظهار داشت: کتاب «سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هشت کشور فراصنعتی» در 9 فصل مختلف تدوین شده است. فصل نخست به معرفی مفاهیم اساسی در حوزه سیاستگذاری پرداخته است، بنابراین می‌تواند منبع مناسبی برای دانشجویان این حوزه باشد.
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اینترنت را به عنوان اصلی‌ترین منبع برای تدوین کتابش معرفی کرد و یادآور شد: اطلاعات درباره هشت کشور مربوط به زمان تدوین کتاب است که احتمال تغییر این اطلاعات در حال حاضر وجود دارد. 

موضوع سیاستگذاری در رسانه مورد غفلت واقع شده است
کوثری عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با بیان این مطلب که موضوع سیاستگذاری در رسانه در کشور مورد غفلت قرار گرفته است گفت: تدریس و پژوهش در حوزه سیاستگذاری رسانه به دلیل اندک بودن آثار مکتوب در این زمینه دشوار است. 

وی با انتقاد از شکل عرفی سیاستگذاری در رسانه‌های کشور افزود: در امر سیاستگذاری، محققان نقشی ندارند، بنابراین نیازمند کار جدی در این حوزه هستیم. کتاب «سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هشت کشور فراصنعتی» به بخشی از نیازها پاسخ داده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: در تالیف کتاب‌های سیاستگذاری در رسانه باید به نگاه تطبیقی توجه داشت و  موقعیت ایران با کشور‌های کاملا پیشرفته، نیمه پیشرفته یا هم سطح مقایسه شود. 
وی توجه به سیاست‌های اصل 1404 را برای بهبود اثر موثر ارزیابی کرد. 

کتاب «سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هشت کشور فراصنعتی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با شمارگان هزار نسخه‌ای منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها