دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
«نه تنبیه نه تشویق» به بازار آمد

کتاب «نه تنبیه نه تشویق» با زیر عنوان چگونه انگیزه‌های درونی را پرورش دهیم نوشته «اُلفی کهن» به تازگی راهی بازار نشر شده است. مولف در این اثر تکیه به روانشناسی پاداش و تنبیه را به چالش می‌کشد و استفاده از پاداش را در خانه، مدرسه و محل کار زیر سوال می‌برد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «اُلفی کهن»، مولف کتاب «نه تنبیه نه تشویق» با استناد به صدها پژوهش نشان داده است که وقتی افراد با مشوق‌هایی مانند پول، رتبه و نمره تشویق می‌شوند، کار نازل‌تری ارایه می‌کنند.

مولف در این کتاب عنوان کرده است: «برنامه‌هایی که برای تغییر رفتار افراد به کار می‌روند نیز در درازمدت موثر نخواهند بود و صرفا فرمانبرداری موقت ایجاد می‌کنند. تمجید و تحسین نیز رشوه‌ای کلامی است که کودکان را به جلب تایید بزرگسالان وابسته می‌سازد. پاداش و تنبیه دو روی یک سکه‌اند، سکه‌ای که ارزش چندانی ندارد. به راهکارهایی نیازمندیم که ما را از کنترل کردن دیگران بی‌نیاز سازد.»

کتاب «نه تنبیه نه تشویق» دوازده فصل را دربردارد که 6 فصل نخست آن، مباحث اصلی در مخالفت با رفتارگرایی کاربردی را مطرح می‌کند. در فصل نخست خلاصه کوتاهی از سنت رفتارگرایی، شیوع رفتارگرایی کاربردی در جامعه ما و علل پذیرش وسیع آن ارایه شده است.

موضوع فصل دوم رد یا قبول راهکار پاداش‌دهی است که در آن، نخست لزوم چنین کاری را از لحاظ اخلاقی و منطقی ارزیابی و سپس علت مردود دانستن آن را بیان می‌کند.

مولف در فصل سوم این اثر با خلاصه شواهد پژوهشی نشان می‌دهد که پاداش نه تنها به ایجاد رفتارهای ماندگار منتهی نمی‌شود بلکه در بهبود عملکرد هم موثر نیست. در واقع پاداش اغلب وضعیت را بدتر هم می‌کند.

در فصل‌های چهارم و پنجم پنج دلیل عمده برای ناکارآمد بودن پاداش ارایه شده است که همه آن‌ها کاربرد این راهکار و تاثیرش بر عملکرد فرد را مورد انتقاد قرار می‌دهند. مولف در فصل 6 به بررسی مورد ویژه‌ای از پاداش یعنی تعریف و تمجید می‌پردازد.

بخش دوم کتاب «نه تنبیه نه تشویق» تاثیر منفی پاداش و راه‌حل‌های جایگزین آن را در ارتباط با عملکرد کارمندان، یادگیری دانش‌آموزان و رفتار کودکان در محیط خانه را بررسی می‌کند. این بخش سه مبحث مذکور را به صورت جداگانه ارایه کرده است.

موضوع‌های مربوط به محیط کار در فصل‌های هفتم و دهم، مباحث آموزشی در فصل‌های هشتم و یازدهم و ارزش‌ها و رفتار کودکان که هم به والدین و هم به معلمان مربوط می‌شود، در فصل‌های نهم و دوازدهم ارایه شده‌اند.

«جریان تصمیم‌گیری درباره آنچه کودکان باید انجام دهند و اینکه از لحاظ منطقی انجام چه کارهایی از آنها انتظار می‌رود امری نیست که فقط والدین به آن بپردازند. هر چه کودک بزرگ‌تر باشد بیشتر باید او را در این جریان شرکت دهیم: مسایل را برایش توضیح دهیم، صحبت‌هایش را بشنویم، با او به مشورت بپردازیم و با او برنامه‌ریزی کنیم.» این جملات برگرفته از کتاب «نه تنبیه نه تشویق» است.

کتاب «نه تنبیه نه تشویق» اثر «اُلفی کهن» با ترجمه اکرم کرمی و با شمارگان دو هزار نسخه، 352 صفحه و به بهای 11 هزار و 500 تومان از سوی موسسه انتشارات صابرین راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط