اهمیت اندیشه سیاسی صدرا
دکتر طباطبایی اندیشه سیاسی صدرا را تقلیدی و غیر مهم، و در مجموع نماینده حضیض زوال اندیشه سیاسی در ایران میداند. دکتر فیرحی نیز اندیشه سیاسی صدرا را نوعی تکرار و تجدید سنت فکری فارابی و ابن سینا تلقی میکند. در مقابل،دکتر تقوی اصرار دارد که اندیشه سیاسی صدرا مهم است و در آن دوران رکود اندیشه سیاسی وجود داشته، نه زوال اندیشه سیاسی.
اگر در اندیشه سیاسی صدرا نوآوری وجود داشته باشد، باید آن را در پیوند با نظریه حکمت جوهری جست و جو نمود. انسان کامل و رئیس مدینه بر اساس حرکت جوهری به کمالاتی دست مییابد و شایستگی رهبری جامعه را پیدا میکند.بنابراین، غایت جامعه نیز بر اساس حرکت جوهری انسان کامل تعریف میشود. این سخن هر چند جدید به نظر میرسد، اما تفاوت چندانی با انسان کامل فارابی وسعادت محوری وی ندارد. در واقع،اگر به جای اتصال رئیس اول با عقل فعال(نزد فارابی)،حرکت جوهری انسان کامل را قرار دهیم وماهیت سعادت جامعه را نیز این گونه تعریف نماییم، نوآوری های صدرالمتاله در حوزه اندیشه سیاسی به پایان میرسد!
صفحه 237/ نقد متون سیاسی/سید صادق حقیقت/ نشر طبا/چاپ اول/سال 1391/461 صفحه/17500 تومان
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
نظر شما