دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
کودکان محور اصلی کتاب فلسفه اسلامی شدند

کتاب «فلسفه اسلامی» با زیر‌عنوان «طرح درس‌هایی برای آموزش به کودکان» به‌قلم مهدی پرویزی به نوعی پیشنهاد نخستین بسته آموزشی درس فلسفه برای آموزش، سنجش و ارزیابی آن در ابتدا‌یی‌ترین سطح آموزش عمومی و رسمی ایران (پیش‌‌دبستان) است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر در یازده فصل پس از بیان اهداف آموزشی و رفتاری و همچنین ارایه توضیحی مختصر درباره برخی مفاهیم فلسفی، روش‌هایی را برای آموزش این مفاهیم به کودکان دوره پیش‌دبستانی پیشنهاد می‌دهد.

در کتاب فلسفه اسلامی سعی برآن است تا از طریق پیشنهاد طرح درس برای آموزش در ابتدایی‌ترین سطح، علاوه بر اثبات امکان آموزش حکمت متعالیه به کودکان و نوجوانان، شخصیت‌ها و مجامع علمی‌-‌پژوهشی فعال در دو حوزه آموزش فلسفه معرفی شوند.

تعین محتوا و اهداف و طراحی روش مناسب آموزشی در هر یک از مباحث، هدف این پژوهش است که از طریق مطالعه نظری کتابخانه‌ای، مشاوره، مشاهده، مصاحبه، نظرسنجی و ارزیابی به سه روش زمینه‌یابی یا پیمایشی، شبه‌آزمایشی و اعتباریابی صورت می‌گیرد.

بر اساس مطالب کتاب، «فلسفه تاثیر شگرفی در تحصیل خودشناسی و درک از کجایی و به کجایی خویش و در نهایت حصول آرامش روانی در هر یک از افراد جامعه و رهایی از پوچی و سرگردانی دارد. 

آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان با محوریت مکتب فلسفی حکمت متعالیه صورت می‌گیرد که نخستین مرحله آن، آموزش به کودکان پنج یا شش ساله است. در این بخش از آموزش، تمرکز بیشتر بر آشنایی کودک با مفاهیم فلسفی است.»

کتاب حاضر با تمرکز بر دوره پیش‌دبستانی، پاسخی به سه پرسش چیستی محتوا، اهداف و روش آموزش در آموزش فلسفه اسلامی به کودکان در دوره پیش از دبستان است.

نخستین چاپ کتاب فلسفه اسلامی با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه، در 200 صفحه، قطع رقعی و به بهای هشتاد هزار ریال از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط