دکتر ضیاء هاشمی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در زمینه کتابهای جامعه شناسی جوانان گفت: کتابهای مرتبط با جامعه شناسی جوانان تنها به این عنوان محدود نمی شوند بلکه آثاری را که به مسایل و موضوعات اجتماعی مرتبط با جوانان می پردازد در خود جای میدهند.
هاشمی با بیان این که درحوزه کتابهای جامعه شناسی جوانان شاهد ضعفی جدی هستیم، گفت: خلا محسوسی که در حوزه کتابهای جامعه شناسی جوانان وجود دارد، ناشی از این است که در بسیاری موارد به جوانی به عنوان یک پدیده مستقل نگریسته نشده و مقولات اجتماعی و اقتضائات آن به طور عمیق مد نظر قرار نگرفته است. دوره جوانی قرار گرفتن در موقعیت شغلی، تحصیلی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود را میطلبد در حالی که به این موقعیتها کمتر پرداخته شده و بیشتر، نگاه بیرونی به قضیه موضوع مطالعات و بررسی های علمی شده است.
او در ادامه اظهار کرد: کشکولی شدن مطالب هم از دیگر آسیب های کتابهای جامعه شناسی جوانان است که سدی جدی بر سر راه نگاه عمیق و تخصصی به آن است، به این معنی که جامعه شناسی جوانان به معنای دقیق کلمه به کار برده نشده و مباحث روانشناختی، آسیبشناختی، اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی با هم جمع شده و تحت عنوان جامعه شناسی جوانان در یک کتاب آورده میشود در حالی که جامعه شناسی جوانان یعنی پرداختن به جوانی از منظر اجتماعی نه جمع آوری همه مطالبی که مرتبط با جوانان است.
این استاد دانشگاه تهران درباره کتابهای تالیفی و ترجمهای این حوزه گفت: یکی از معضلات جدی در بخش تالیف کتابهای جامعه شناسی جوانان اشاره به مثالهایی از وضعیت جوانان اروپا و آمریکا است که این موضوع از استقبال اینگونه کتابها کاسته است چراکه مثالها بومی و ملموس نیستند و دیگر نمیتوان عنوان جامعه شناسی جوانان ایران را به آن داد.
هاشمی با خالی دانستن جای تحلیلهای اجتماعی در کتابها گفت: در بسیاری از کتابها، مباحث و موضوعات آسیبشناسی و روانشناسی بیشتر از مباحث اجتماعی برجسته شده و تحلیلها حالتی روانشناسی و تربیتی به خود گرفته است؛ برای مثال پدیدهای مانند ازدواج که از مهمترین موضوعات اجتماعی است بیشتر از منظر فردی و اقتصادی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته در حالی که آنچه باعث پیچیدگی این پدیده شده نوع نگاه افراد جامعه به امر ازدواج است.
وی ادامه داد: تیپولوژی ازدواج، فرآیندهای همسریابی، موانع اجتماعی ازدواج، تغییرات ارزشی و هنجاری جامعه از موضوعاتی است که میتواند دستمایه تحقیقات علمی خوبی باشد که به گونه ای قوی و جسورانه در مقالات علمی به آن پرداخته شده است،این در حالی است که بعد محافظه کاری در کتابها هنوز پررنگ است و نویسنده و مولف کمتر سراغ این قبیل موضوعات می رود.
هاشمی در پاسخ به این سوال که برای پر کردن اینگونه خلاها چه باید کرد، گفت: این سوال به امثال من که استادان این حوزه هستیم برمیگردد. در مقام عمل باید بحث آموزش جامعه شناسی جوانان در محیطهای آکادمیک جدی گرفته شود و مسایل و موضوعات جوانان متولی علمی داشته باشد؛ درست است که از حیث کمی تعداد جوانان ما رو به کاهش هستند، اما اهمیت و جایگاه دوره جوانی با توجه به تنوع خرده فرهنگها، تفاوتهای نسلی، سبکهای جدید زندگی و اوقات فراغت روند فزاینده ای داشته است.
وی افزود: هم تنوع و هم تعدد کتابهای این حوزه اهمیت بالایی دارد، لازم است حمایتهای لازم صورت گیرد و کتابهایی در سطوح مختلف تدوین و ارایه شود تا به شکل پررنگ تر نیازهای فکری، نظری و مدیریتی را پوشش داده شود.
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
نظر شما