انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، برای دانشجویان مدیریت و سایر علاقه مندان، جلد اول کتابی با عنوان«کاربرد اينترنت و رايانه در مديريت» به قلم رضا بنیاسد و مهدی ثنایی را منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.-
در جلد اول این مجموعه، راهبردهای جستوجو بررسی میشود. این راهبردها، شامل شناسایی منابع پژوهشی مدیریت، جستوجوی پیشینه نظری، واژگان کلیدی و ترکیب واژگان پژوهشی است.
کتاب «کاربرد اينترنت و رايانه در مديريت» ، چهارگام اساسی از الگوی علمی و کاربردی مذکور را معرفی، و این امکان را برای کاربران و پژوهشگران فراهم میکند تا از قابلیتهای متنوع وب ،در حوزههای مختلف علوم استفاده و اطّلاعات مورد نیاز خویش را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان دریافت کنند.
همچنین به آنها کمک میکند تا از اطّلاعات جمعآوری شده در تدوین مقاله، کتاب، پایاننامه و اجرای طرحها به نحو مطلوب بهره ببرند و همواره اطلاعات خویش را متناسب با تولید علم و شتاب فناوریهای تحت وب، بهروز و راهبردهای علمی را در پژوهشهای مدیریت امتحان کنند.
این کتاب چهار فصلی، نحوه شناسایی منابع پژوهشی مدیریت در دانشگاههای معتبر و روشهای بازیابی منابع و مآخذ مرتبط با آنها را بررسی میکند. نحوه جستوجوی تمام متن منابع، از مطالب دیگر این فصل است. فصول چهارگانه این کتاب، راهبردهای جستوجو در پژوهشهای مدیریت را به تفصیل بیان میکند.
فصل دوم،به جستوجوی پیشینه نظری، تجربی و روششناسانه پژوهش میپردازد که راهنمایی برای تکمیل پیشینه تحقیق پژوهشهای مدیریت است. این فصل، راههای مختلف شناخت پیشینه بهینه و باکیفیت را بیان میکند.
فصل سوم کتاب، پیرامون واژگان کلیدی پژوهش بحث میکند که در این میان، بیش از 30 روش برای جستوجو و دستیابی به مخاطبان معرفی میشود. گفتنی است که علیرغم نزدیکی مباحث فصول دو و سه، به دلیل تفاوت کارکردی آنها، نهایتاً تصمیم بر آن شده است تا این محتوا در قالب دو فصل مجزا تدوین شود.
فصل چهارم نیز، به ترکیب و جستوجوی واژگان پژوهش متمرکز شده است. این فصل پس از دستورالعملها، عملگرهای بولی، اقترانی، توسعهدهندهها و محدودگرهای جستوجو را توضیح میدهد که بهینهسازی نتایج جستوجو را به دنبال دارد.
نویسندگان، تلاش کردهاند که سیر محتوای فصول را نیز بر اساس چارچوبی آموزشی تدوین کنند؛ بدین صورت که در ابتدا، «رهآوردها و اهداف یادگیری فصل» در قالب چند عبارت کلی مطرح شده است و آن گاه با طرح «سؤالات کلیدی» شرح و شفافیت بیشتری یافته است. سپس، بدنه پژوهشی هر فصل، به تفصیل، اهداف مد نظر را تشریح میکنند.
کتاب«کاربرد اينترنت و رايانه در مديريت» در 270 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، با قیمت هفت هزار تومان به چاپ رسیده است.
نظر شما