«کتاب مدیریت گردشگری و وجهه ملی» به قلم نادر جعفریهفتخوانی منتشر شد. هدف این کتاب شناخت، تبیین و ارایه مدلی برای تحلیل رابطه میان گردشگری و وجهه ملی جمهوری اسلامی ایران از یکسو و از سوی دیگر تحلیل برنامه ملی توسعه گردشگری کشور است.-
جعفریهفتخوانی این کتاب را در پنج بخش مرتبط تدوین کرده است. در بخش نخست، رابطه میان گردشگری و وجهه ملی کشورها در قالب دو فصل تبیین میشود. فصل یکم کتاب به تبیین این رابطه، اهمیت و ضرورت آن و نحوه توجه کشورها به شناخت و مدیریت این رابطه میپردازد و فصل دوم به طرح پژوهش و سیاستپژوهی در گردشگری اختصاص دارد و تحلیل سیاست و روند اجرای آن را تشریح میکند.
بخش دوم، شامل فصلهای سه تا 6 به ترتیب به ارتباطات و گردشگری، وجهه ملی و فرهنگ و گردشگری (گردشگری به عنوان یک ارتباط میانفرهنگی) و موضوع سیاستگذاری ملی گردشگری اختصاص یافته و بیانگر رویکردهای نظری نویسنده است. وی در این فصل به بحث درباره ملاحظات سیاست گردشگری و اصول برنامهریزی آن و نیز ارایه مطالعات تطبیقی سیاستگذاری ملی گردشگری کشورها با تاکید بر کشورهای مشابه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد فرهنگی و مذهبی میپردازد.
بخش سوم کتاب به موضوع برنامه ملی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته و در زیر فصل آن (فصل هفتم) ابعاد شکلی و محتوایی برنامه معرفی میشود. مرور فرایند تدوین این برنامه فرابخشی ملی و تصویب آن در شورایعالی گردشگری وقت و نیز نقدهای مطرح شده درباره آن از دیگر اجزای این فصل به شمار میآید.
در بخش چهارم، رویکرد مبنای کتاب برای نقد برنامه ملی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران و مدل مفهومی تاثیر گردشگری بر وجهه ملی کشورها مطرح میشود و در زیر عنوان (فصل هشتم) به تفصیل، مراحل شکلگیری مدل یاد شده را مطرح کرده و مولفههای روشی و محتوایی آن را ارایه میکند.
بخش پنجم و نهایی کتاب به نتیجهگیری و پیشنهادها اختصاص یافته است. نویسنده در دو فصل 10 و یازده تلاش میکند جمعبندی و تحلیلی از نقدهای وارده به برنامه ملی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران را ارایه دهد. نتیجهگیری نهایی تحقیق در قالب ملاحظات سیاسی ارایه میشود که با رویکرد بهسازی وجهه ملی تدوین شده و هدف آن زمینهسازی برای بازنگری برنامه ملی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران است.
جعفریهفتخوانی در بخشی از کتاب نوشته است: «هویت فرهنگی به عنوان مفهومی کلیدی در بحث از گردشگری در سطح ملی قابل طرح و بررسی است. زیرا خواه یا ناخواه، وجهه یا تصویر ملی برخاسته از آن است. هر فرد، جامعه یا ملتی دارای یک سلسله ارزشهای عمیق فرهنگی است که در بین آحاد آن جامعه یا ملت مشترک میباشد و شالوده رفتار فرد یا آن جامعه را در عرصههای مختلف نشان میدهد. در واقع این مجموعه ارزشهای فرهنگی یک ملت است که میتواند منبع اصلی ساخت وجهه یا تصویر آن ملت در برابر دیدگان مردم دنیا باشد.»
چاپ نخست کتاب «مدیریت گردشگری و وجهه ملی در جمهوری اسلامی ایران» نوشته نادر جعفریهفتخوانی در 308 صفحه، با شمارگان یکهزار نسخه و به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.
نظر شما