دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۱
عناصر داستان كودك و نوجوان تحلیل شد

حسين بكايي، نویسنده، منتقد و مترجم ادبیات کودک و نوجوان، كتاب تازه‌اي با نام «عناصر داستان كودك و نوجوان» را آماده انتشار کرده است. بكايي گفت كه در اين كتاب عناصر داستان در ادبيات كودك و نوجوان تحلیل شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) بكايي گفت: «عناصر داستان كودك و نوجوان» كتابي نظري است كه در آن عناصر داستان كودك و نوجوان تحليل و بررسي شده‌اند.

وي ادامه داد: كتاب‌هاي بسياري در حوزه مباحث مربوط به شناسايي داستان کودک و عناصر آن وجود دارد، اما همه آن‌ها از ديد من به موضوعات كلي پرداخته‌اند و در مسايل اين حوزه به طور دقیق وارد نشده‌اند. در حالی که ادبيات كودك و نوجوان به دليل اهميت مخاطبانش، با ديگر حوزه‌ها متمايز است و بايد بيش‌تر به آن پرداخته شود.

بكايي در این باره بیشتر توضيح داد و گفت: عناصر داستان در هر نوعي از ادبيات روشن و مشخصند و چيزي جز شخصيت، فضا، ديالوگ و مانند اين‌ها نيستند. قهرمان داستان هم همواره قهرمان است، اما همين شخصيت با توجه به جزييات داستان و گونه و ژانر و نوع ادبيات دگرگون و بازآفريني مي‌شود.

نويسنده كتاب «شاه‌ها و تاج‌ها» عنوان كرد: ادبيات داستاني تنها يك مجموعه است اما در قالب خود زير مجموعه‌هايي مانند قالب هاي ادبي و انواع ادبي را تعريف مي‌كند. در اين ميان تقسيم‌بندي ديگري براساس مخاطب داريم؛ مانند ادبيات كودك يا نوجوان و يا بزرگ‌سال و اين روزها نيز شاهد تعاريفي مانند داستان‌هاي دخترانه يا پسرانه هستيم.

به گفته وی، این کتاب در  انتشارات کانون پرورش فکری مراحل انتشار را سپری می‌کند.
  
بكايي متولد سال 1340 تبريز است. از آثار او مي‌توان به «ماجراهاى كلمه‌هاى‌ گمشده، «كلثوم چنگيز»، «مسابقه دات كام»، «وقتى پدر مادرها ما را تنها مى‌گذارند»، «وقتى پدر مادرها بى حوصله مى‌شوند» و «من چى هستم» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط