شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
مردم با انتخاب اصلح،‌ حماسه‌ای جهادی رقم خواهند زد

نویسنده کتاب «حماسه انتخاباتی» اخلاق‌مداری را از مباحث اصلی کتابش دانست و گفت: مردم با انتخاب اصلح،‌ حماسه‌ای جهادی را رقم خواهند زد. انتخاب یک رییس جمهور نه تنها امور چهار سال بلکه دست کم در سرنوشت چهار دهه یک ملت اثرگذار است.-

محسن نصری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که این کتاب را بر اساس بیانات مقام معظم رهبری درباره حماسه سیاسی تالیف کرده است، گفت: حماسه به معنای کار پر شدت، پرصلابت، با غیرت، با همیت و شجاعت در عرصه انتخابات است که در سایه شناخت و بصیرت ایجاد می‌شود.

وی یکی از ویژگی‌های کتابش را آغاز مطالب به شکل بررسی مقایسه‌ای انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران پهلوی دانست و گفت: کوشیدم نقش و حضور مردم در دو نظام حکومتی را در انتخابات ریاست جمهوری بررسی کنم و تحولات این جریان را همگام با اثربخش‌تر شدن این حضور در سه دهه اخیر نشان دهم.

کارشناس ارشد جامعه‌شناسی در پاسخ به این سوال که با توجه به اختصاص بخشی از کتاب به «اخلاق انتخاباتی» چگونه این مقوله را تبیین کرده است و چه رویکری در این حوزه داشته؟ گفت: توجه به مقوله اخلاق از عناصری است که می‌تواند انتخابات و مشارکت مردم را در راستای توسعه مردم‌سالاری رونق بخشد. در کتابم توجه به مقوله اخلاقیات را علاوه بر مردم برای کاندیداها و طرفداران آن‌ها عنوان کرده‌ام و توضیح دادم که تهمت، غیبت، شایعه و پیگیری اخبار فاسقان از رذایل اخلاقی انتخابات محسوب می‌شود.

مدرس حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که فضیلت‌های اخلاقی انتخابات را چگونه عنوان کرده است؟ گفت: در کتاب توضیح داده‌ام که در مسیر انتخابات باید انصاف، حسن خلق و صرفه‌جویی را مد نظر قرار داد. به این صورت که مردم و کاندیداها در هر مرحله‌ای باید همواره خداوند را در نظر داشته باشند. کاندیداها در تبلیغات خود از صرف هزینه‌های گزاف و غیر ضروری بپرهیزند تا رقابت‌هایی سالم شکل گیرد و جامعه شاهد حماسه‌ای در این زمینه باشد. همچنین لزومی ندارد کاندیداها برای معرفی خود و رویکردهایشان هزینه‌های فراوان برای نصب تابلوها و بیلبوردهای بسیار بزرگ داشته باشند یا برای جلب نظر مردم و کسب رای، پذیرایی‌های در قالب تجملات راه‌بیندازند.

نصری درباره فصلی از اثر پژوهشی‌اش که «جهاد انتخاباتي» نام دارد، عنوان کرد: معتقدم جهاد انتخاباتی با مشارکت حداکثری مردم رخ می‌دهد؛ چرا که جهاد علیه دشمنان تنها در میدان جنگ نیست و بر اساس آیات و روایات انواع گوناگونی از جهاد اعم از جهاد قلبی، علمی، زبانی و ... وجود دارد. در این عرصه نیز از آنجایی که دشمن در پی آن است که مردم در صحنه انتخابات حضور نیابند، حضور مردم به نوعی جهاد انتخاباتی محسوب می‌شود که آن را در کتابم با ادله شرعی، نظریه‌های سیاسی و اجتماعی شرح داده‌ام.

نویسنده کتاب «ایران؛ دیروز، امروز، فردا» در پاسخ به این سوال که چگونه به مفهوم انتخاب اصلح در کتاب «حماسه انتخاباتی» پرداخته است؟ گفت: زمانی که دشمن ناامید از حضور مردم در عرصه انتخابات شد، می‌کوشد ضعیف‌ترین فرد میان کاندیداها که گرایشاتی نیز نسبت به غرب دارد، انتخاب شود. در کتابم ضمن بیان این مطلب عنوان کردم که مردم باید در انتخاب کاندیداها هوشمندانه عمل کنند و علاوه بر داشتن بصیرت، دقت، تدبیر و آگاهی، درباره ماهیت و تفکرات سیاسی آن‌ها تحقیق کنند تا فرد اصلحی انتخاب شود و زمام امور سیاسی را به دست گیرد.

بخشی از کتاب «حماسه انتخاباتی» به رهنمودهای انتخابات اختصاص دارد، مولف در این باره توضیح داد: از آنجایی که حاکمیت، محور اصلی امور گوناگون جامعه را تشکیل می‌دهد و در کشور ما ولی فقیه این مسوولیت را بر عهده دارد، در واپسین بخش کتابم به توصیه‌های انتخاباتی بر اساس آرا، نظرات و سخنان مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) پرداخته‌ام و نوشته‌ام که بر پایه آرای این بزرگان انتخابات چگونه می‌تواند حق یا باطل باشد. همچنین توصیه‌هایی درباره حضور انتخاباتی مردم از دیدگاه این افراد عنوان شده است.

مولف کتاب «ولایت و خبرگان ملت» در پاسخ به این سوال که چنین مکتوباتی که در حوزه سیاسی و درباره انتخابات تالیف شده‌اند، چگونه می‌توانند در روند انتخابات و افرایش آگاهی توده جامعه اثربخش باشند؟ گفت: متاسفانه به دلیل آن که میزان مطالعه در کشور ما کم است و از سوی دیگر بهای کتاب افزایش داشته، شاید این آثار به شکل مناسبی توزیع و از سوی مردم تهیه نشوند، اما من به عنوان یک نویسنده و پژوهشگر بیش از آن که به جایگاه این کتاب در بازار نشر بیندیشم، وظیفه و رسالت خود می‌دانستم که در حوزه فرهنگ‌سازی انتخابات تلاش کنم.

وی در پایان توصیه کرد: امیدوارم دست‌اندرکاران تولید و توزیع کتاب به این کالای فرهنگی مانند سایر اقلام تجاری و مصرفی ننگرند. مردم جامعه نیز با مطالعه بیشتری برای حضور حماسه‌ساز مهیا شوند چرا که انتخاب یک رییس جمهور نه تنها در اقدامات چهار ساله کشور بلکه در سرنوشت دست کم چهل ساله ملت اثرگذار است.

نخستین چاپ کتاب «حماسه انتخاباتی» را انتشارات حدیث راه عشق به  با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 30 هزار ريال منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها