به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «خوانشهای انتقادی پیرامون مخاطبان و رسانهها» عصر چهارشنبه اول خرداد از ساعت 15 تا 17 در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
دکتر مهدی منتظرالقائم در این نشست که در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: حوزه تحلیل مخاطب جزو پنج محور حوزه مطالعات ارتباطی و رسانهای است که در شاخههای ارتباطی نقش بهسزایی دارد.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای ارتباطات، اثر ویژه آن بر مخاطبان است، اینکه یک پیام چه تاثیری روی مخاطب دارد و چگونه میتواند نظرات مختلف او را متحول کند.
منتظرالقائم با بیان اینکه در آثار مرتبط با حوزه مخاطبان مسایل مختلفی بررسی میشود، عنوان کرد: فرایند تولید و انتقال محتوا توسط تکنولوژیهای مختلف بر مخاطب، تئوریهای نحوه دریافت و تعامل مخاطب با محتوا و عوامل اثرگذار بر میزان نقشآفرینی مخاطب بر اهمیت این اثر میافزاید.
این عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران اظهار کرد: در ایران کتابهای محدودی به موضوع مخاطب و رسانهها پرداختهاند اما نکتهای که در این میان وجود دارد نبود انتخاب صحیح کتاب است.
وی با بیان اینکه اثرحاضر جلد دوم کتاب دیگری است که در همین حوزه نوشته شده است، گفت: بهتر بود مترجم کتاب دیگر را که اثری تالیفی و دانشگاهی است ترجمه میکرد، زیرا کتاب حاضر مقالات قدیمی و بنیادی در حوزه تحلیل مخاطب است که از منابع مختلف گردآوری شده است.
به گفته وی، این کتاب برای جامعه دانشگاهی ما کاربرد چندانی ندارد زیرا دانشجویان ما در کارهای خود نیازی به ریشهشناسی مفهومی و بنیادی ندارند و محققان نیز خاستگاههای اصلی به وجود آمدن نظریهها را بررسی نمیکنند، از سوی دیگر تجربه نشان داده است که این آثار در بازار کتاب ایران جایگاهی ندارند زیرا محل مرجع دانشجویان نیستند.
دیگر سخنران این نشست، دکتر غلامرضا آذری، مترجم و ویراستار کتابهای حوزه رسانه نیز در سخنانی گفت: کتاب حاضر جهانبینی کامل و دانشگاهی خوبی به مخاطب درباره تحلیل محتوای مخاطبان ارایه میدهد.
وی ادامه داد: مبحث مخاطبشناسی برای دانشجویان و فعالان حوزههای مختلف رسانه کاربرد بسیاری دارد و ترجمه این کتاب نیز میتواند برای آنها مفید باشد.
آذری عنوان کرد: این کتاب با توجه به اوضاع فعلی جامعه ما خوب و مناسب است و میتواند به عنوان منبع درسی تکثیر شود.
دکتر امیر عبدالرضا سپنجی، مترجم اثر نیز در سخنانی عنوان کرد: ترجمه جلد دوم این کتاب را چندی پیش آغاز کردم و پبشبینی میشود تیرماه امسال منتشر شود.
وی ادامه داد: نویسندگان این کتاب «ويرجينيا ناينتيگل» و «كارن راس» دو محقق انگلیسی و استرالیایی هستند که در حوزه تدریس ارتباطات و رسانه فعالیت میکنند.
سپنجی با بیان اینکه کتاب دارای سه بخش اصلی و 17 فصل است، گفت: كتاب شامل 17 مقاله مهم با محوريت مخاطب و رسانه است كه گردآوري و بهروزرساني شده است. در این کتاب مقالات از دهه 1960 به بعد بررسی و پژوهشمحور نوشته شده است و تئوری هاي مختلفي مانند تئوري بهرهمندي و خرسندي مخاطبان از آن استخراج شده و اين يكي از ويژگيهاي اثر است.
وی افزود: سه بخش اصلی کتاب «مطالعه مخاطبان فعال»، «جوامع مخاطبان: بخشها و محصولات» و «مخاطبان متعامل: هواداران، توليد فرهنگي و رسانههاي نوين» را شامل میشود.
سپنجی با اشاره به مقدمه کتاب گفت: در این بخش به شيوهاي تفصيلي مفهوم، تاريخچه و پژوهشهاي پيرامون مخاطبان را از دوران ارسطو (پيش از ميلاد مسيح) تا امروز مورد نقد و بررسي قرار دادهام. اين مقدمه، حاصل مطالعات و پژوهشهايم در دوره تدوين رساله دكتري با عنوان «مخاطب پنداري براي رسانهها از نگاه سرآمدان جمهوري اسلامي» بوده كه سال 1389 در دانشگاه علامه طباطبايي انجام شد.
به گفته وی، اين مقالات به قلم استادان مشهور پيشكسوت دانش ارتباطات و مطالعات رسانه مانند «پل لازارسفلد»، «اليهو كاتز»، «استيوارت هال»، «جيمز هالوران» و «هنري جنكينز» نوشته شدهاند.
سپنجی عنوان کرد: این اثر يك جمعبندي درباره مطالعات مخاطب بهشمار میآید و ارجاعات آن درونمتني است اما در اين كتاب متن كامل مقالات مرتبط با مخاطب به صورت كامل منتشر شده و از اين نظر با ساير آثار متفاوت است.
وي توضيح داد: روش تحقيق مبتني بر گروههاي كانوني از مباحثي است كه در اين كتاب به صورت مفصل به آن پرداخته شده در حاليكه ساير آثار اینقدر جامع نيست.
انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) كتاب «خوانشهاي انتقادي پيرامون مخاطبان و رسانهها» را با شمارگان یکهزار و 500 نسخه و بهاي 12 هزار تومان منتشر کرده است.
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
نظر شما