ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
تشخیص مشکلات حرکتی از 6 ماهگی امکانپذیر است. با اطلاع از مراحل رشد کودک، والدین قادر خواهند بود هر تأخیری را تشخیص دهند. برای مثال بین 6 تا 12 ماهگی، یک کودک باید بتواند بدون کمک بنشیند. از پشت به روی شکم بیفتد و با دست حرکات هدفمندی را انجام میدهد. حرکات دست و بازوی تکراری و اشکال در نشستن بدون کمک، شاخصهایی هستند که ممکن است بیانگر این باشند که کودک در حال دست و پنجه نرم کردن با این مهارتهای حرکتی درشت است. زمانی که کودک مدرسه را شروع میکند، ممکن است مشکلاتی در نوشتن، ترسیم کردن و کپی کردن تجربه کند و زمانی که هیجانی میشود رفتارهای قالبی همچون به هم زدن دستها و کف زدن را از خودشان نشان دهد.
در مدرسه، علایم رفتاری مشخص و معتبری برای کنش پریشی وجود دارد. مشکلات حرکتی را میتوان به حرکات کوچک موسوم به مهارتهای حرکتی ظریف و حرکات بزرگ که موسوم به مهارتهای حرکتی درشت هستند تقسیم کرد. البته همه دانشآموزان در هر دو طیف (درشت و ظریف) دچار مشکل نیستند، برخی ممکن است مشکل در مهارتهای حرکتی ظریف را تجربه کنند و مشکل در مهارت حرکتی درشت نداشته باشند و برعکس.
صفحه 85/ بهبود حافظه فعال/ دکتر علیاکبر ارجمندنیا و دکتر محسن شکوهی یکتا/ انتشارات تیمورزاده و نشر طبیب/ چاپ اول/ سال 1391/ 168 صفحه/ 8500 تومان
نظر شما