ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
علاوه بر تغییرات در معنای فراغت خانوادگی و نوع مناسبات و نقشهای اعضای خانواده، تغییر دیگری که تأثیرات مستقیمی بر تجربه و مصرف فراغت خانواده و اعضای آن داشته است، تغییر رابطه خانواده با وقت آزاد مستقل و مشترک اعضای آن است. تغییر در این رابطه را میتوان در دو سطح تفکیک کرد: خانواده و زمان؛ خانواده و وقت آزاد.
در بحث تغییر رابطه خانواده و زمان، باید به تقلیل کارکردهای اجتماعی کننده خانواده و واگذاری بسیاری از مسئولیتهای خانوادگی به عوامل دیگر اشاره کرد. خانوادههای مدرن به ویژه در شهرهای بزرگ مراقبت از کودکان را در بسیاری موارد به مهدهای کودک میسپارند. آموزش اجباری مدارس را در کنار خانواده مهمترین منبع اجتماعی کننده کودکان و نوجوانان میسازد و گاهی تا نیمی از زمان فعال آنها را به خود اختصاص میدهد.
تخصصی شدن بازار کار، رقابتی شدن کنکور و علاقه خانوادهها به تقویت مهارتها و تواناییهای فرزندان خود، موجب هدایت، تشویق و گاهی تحمیل به آنها برای شرکت در کلاسها و دورههای مختلف آموزشهای تخصصی مهارتی (درسی، ورزشی، هنری و موارد مشابه) از جانب خانواده شده است.
صفحه 186/ فراغت، مصرف و جامعه؛ گفتارهایی انتقادی / محمد سعید ذکایی/ انتشارات تیسا/ چاپ اول/ سال 1391/ 378 صفحه/ 11000 تومان
نظر شما