سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
رویکرد انتقادی به جنبش‌های معنوی نوظهور

کتاب «نگاهی متفاوت به قانون جذب» می‌کوشد تا رویکردی انتقادی به جنبش‌های معنوی نوظهور داشته باشد. در این کتاب قانون جذب به عنوان یکی از عرفان‌های نوظهور به چالش کشیده شده است.-

حمزه شریف‌دوست، مولف کتاب «نگاهی متفاوت به قانون جذب» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره عنوان کرد: گفته می‌شود که «قانون جذب» یا همان «تئوری راز» نگاه معنوی و عرفانی به زندگی دارد و از آموزه‌های علم روانشناسی نیز در آن بهره گرفته شده است. در واقع، رهبران قانون جذب که آن را مبلغ آنند از این قانون به عنوان عرفان مدرن یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: رهبران قانون جذب در ایران دو اقدام انجام دادند؛ ابتدا تلاش کردند تا این قانون را همخوان با آموزه‌های اسلامی و دینی نشان دهند و در اقدام دوم نیز به مخاطبان قول زندگی شاداب و کامیابی دنیوی می‌دهند و می‌گویند اگر شما به قانون جذب معتقد بشوید، با سهولت و سرعت به اهداف خود می‌رسید.

وی تاکید کرد: ادعای دینی بودن و کارآمد بودن در واقع، دو ادعای بزرگی است که رهبران فکری قانون جذب مطرح کردند و کتاب «نگاهی متفاوت به قانون جذب» اثری انتقادی بر این موضوع است.

شریف‌دوست توضیح داد: برای رد این دو ادعا در کتاب «نگاهی متفاوت به قانون جذب» مباحثی را مطرح کردم؛ یکی این‌که قانون جذب کارآمدی ندارد و در واقع، افرادی که به نظر می‌آمد به دلیل اعتقاد به این قانون به موفقیت رسیده‌اند، به دلیل عوامل دیگری مانند پشتکار و انگیزه کاری موفق بوده‌اند و نه قانون جذب!

وی افزود: باید توجه داشت که در مراکز آکادمیک غرب نیز مخالفان جدی علیه این قانون وجود دارد و بسیاری از متفکران غربی قانون جذب را توهم و خرافه می‌دانند که نتیجه آن منزوی شدن انسان است.

وی همچنین با رد ادعای دینی بودن قانون جذب در کتاب خود اظهار کرد: رهبران قانون جذب ادعا می‌‌کنند که این قانون از آموزه‌های دینی بهره گرفته است، در صورتی که این قانون در تضاد با دین قرار دارد. مفاهیم اصلی قانون جذب در فضای اومانیسم(انسان‌محوری) قرار دارد، در حالی که اساس دین بر پایه خدامحوری است. ماهیت مفاهیمی مانند دعا، یقین و ... که در قانون جذب مطرح شده‌اند، با معنای آن‌چه که از این مفاهیم در آموزه‌های دینی وجود دارد متفاوت است.

کارشناس عرفان‌های کاذب با اشاره به این‌که تاکنون اثری انتقادی درباره قانون جذب در ایران تالیف نشده است، گفت: مخاطبانی که با این قانون ناآشنایند، در نتیجه خواندن کتاب «نگاهی متفاوت به قانون جذب» متوجه می‌شوند که قانون جذب پایه علمی ندارد و موافقان و طرفداران این قانون نیز با مطالعه این اثر انتقادی می‌توانند در عقاید خود بازنگری دوباره‌ای انجام دهند.

کتاب «نگاهی متفاوت به قانون جذب» نوشته حمزه شریفی‌دوست و حمیدرضا مظاهری‌سیف از سوی انتشارات صهبای یقین با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 35 هزار ریال در سال 91 منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط