دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
چگونه به صفحه سفید معنی دهیم

کتاب «تفکر خلاق در گرافیک» نوشته نیما ورامینی راه‌های رسیدن به مسیر خلاقیت و همچنین چگونگی بهره‌گیری از ایده‌های خود و دیگران و پیاده کردن آن‌ها روی کاغذ را با استفاده از زبانی ساده و شیوا به مخاطب آموزش می‌دهد. مطالعه این کتاب اعتماد به نفس مخاطب، به ویژه دانشجویان تازه‌کار را بالا خواهد برد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تفکر خلاق در گرافیک» با یادآوری یک جمله مهم از سوی نویسنده آغاز می‌شود: «همه ما می‌توانیم آدم‌های خلاقی باشیم.» آوردن این جمله مطبوع در ابتدای کتاب باعث می‌شود که مخاطب نسبت به خواندن کتاب حریص شود و آن‌را تا به انتها مطالعه کند. البته برای تبدیل شدن به یک گرافیست خلاق، تنها داشتن قوه خلاقیت کافی نیست. 

ورامینی در این کتاب چگونگی رسیدن به مسیر خلاقیت و آشنایی با عوامل موثر بر خلاقیت را با بهره‌گیری از دستور زبانی ساده و جملاتی که اعتماد به نفس مخاطب را بالا می‌برد، به خوبی آموزش می‌دهد. یکی دیگر از بخش‌های مهم کتاب آموزش مفاهیم تئوریک و همچنین موارد استفاده رنگ، بافت، بُعد، اندازه حرکت و نوشتار در طراحی خلاق گرافیک است.

از دیگر ویژگی‌های مهم این کتاب آموزش شکار ایده‌های مختلف است، در این راستا نویسنده به بررسی ایده از زوایای مختلف نیز می‌پردازد.
به طور کل نویسنده در این کتاب سعی کرده راهکارهایی عملی و البته قاعده‌مند به علاقه‌مندان هنر گرافیک آموزش دهد، البته این نکته را نیز فراموش نکنیم که آفرینش یک اثر گرافیکی بیشتر به خلاقیت آفریننده‌اش باز می‌گردد. 

تمام نمونه آثار معرفی شده در این کتاب، آثار خلق شده بسیاری از هنرمندان مطرح گرافیک جهان در دهه اخیر با کیفیت رنگی و مناسب درج شده است که می‌تواند مرجع خوبی برای آشنایی مخاطبان کتاب به ویژه دانشجویان هنرهای تجسمی باشد. 

پس از یادگیری گرافیک، گرافیست‌ها باید وارد بازار کار شوند. یک شغل مهم برای این هنرمندان، طراحی پوستر و بیلبورد تبلیغاتی است. ورامینی در این کتاب به آموزش ایده برای طراحی‌های تجاری و تبلیغاتی نیز می‌پردازد. 

چگونگی پردازش ایده، تعامل با کارفرما، چگونگی بهره‌گیری از فرهنگ و سنت جوامعی که قرار است برای آن‌ها طراحی شود، از بخش‌های این کتاب است و به جرات می‌توان گفت که پیش‌تر در هیچ منبعی این مباحث کار نشده است. 

اما همان‌طور که در قبل نیز بیان شد، مثال‌های تصویری نویسنده، آثار هنرمندان مطرح و معاصر جهان شامل آثاری از هنرمندان اروپایی و آمریکایی است. به نظر نویسنده می‌توانست در مواردی از طراحی‌های گرافیست‌های مشهور ایرانی نیز مثال‌های بیاورد. در هر صورت مخاطب ایرانی بهتر می‌تواند با آثار طراحان گرافیک ایرانی ارتباط برقرار کنند و از آن آثار آموزش ببیند. فراموش نکنیم که آثار گرافیست‌های مهم ایرانی چون مرحوم مرتضی ممیز، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، فرزاد ادیبی و حتی هنرمندان گرافیست جوانی چون آرش تنهایی از کیفیت و استانداردی جهانی برخوردار است. 

البته نکته که در پاراگراف قبل مطرح شد به هیچ عنوان اشکال و یا ایرادی برای کتاب به حساب نمی‌آید. به هر حال نویسنده که خود نیز از هنرمندان خلاق گرافیک و صاحب آثار ممتازی است، در روند و ساختار این کتاب آموزشی، بهتر دیده که مثال‌ها از آثار هنرمندان مشهور جهانی چون جرالد بوستامانته، مایر اسمیت، نانسی فوتس، کن کاتو، کریس بیتی و چند هنرمند دیگر  بیاورد. 

چاپ سوم «تفکر خلاق در گرافیک» نوشته نیما ورامینی در ابتدای سال 1391، با شمارگان سه هزار و 200 نسخه، 159 صفحه و بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات فرهنگسرای میردشتی روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

نیما ورامینی 15 مهرماه سال گذشته (1391) در اثر ابتلا به بیماری درگذشت. او دانشجوی مقطع دکتری رشته پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس بود. 

ورامینی همچنین در دوران کاری خود عضو هیات علمی و مدیر گروه گرافیک دانشگاه علم و فرهنگ، دبیر کمیته تخصصی هنر (جهاد دانشگاهی)، مدرس دانشگاه‌های علم وفرهنگ، الزهرا، شاهد، سوره و موسس موسسه نوروز صبا بود.

از مرحوم ورامینی ترجمه کتاب «سواد بصری» نوشته جودیت وایلد و ریچارد وایلد، نیز به یادگار مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها