کتاب «تحلیل ساختار و نظریه بازار با تاکید بر نقش رنسانس و انقلاب صنعتی» منتشر شد. محمدهادی زاهدیوفا و علیاکبر ناسخیان در این اثر تالیفی به بررسی و نقد مفهوم و ماهیت نهاد بازار پرداختهاند.-
این کتاب با مروری بر تعریف بازار، شاخصهها و مولفههای اصلی آن را استخراج کرده و مبنای تحقیق قرار داده است. مولفان با بررسی ساخت اقتصادی بازار یعنی مبادله، ویژگیهای آن را برشمرده و تمایزات مبادلات بازاری و مبادلات غیر بازاری را بازگو کردهاند.
بررسی ابعاد جامعهشناختی «جامعه بازار»، مناقشات فلسفی تئوری بازار و بررسی ساخت حقوقی آن از دیگر مباحث این کتاب است. در حقیقت این اثر رسالت اصلی خود را تبیین تحولات مفهومی بازار و ارتباط آن با انقلاب صنعتی میداند و در نهایت بر توزیع ثروت از منظر اقتصاد اسلامی تاکید میکند.
مضامین کتاب «تحلیل ساختار و نظریه بازار با تاکید بر نقش رنسانس و انقلاب صنعتی» به اصول اولیه شکلگیری نظریه بازار مدرن میپردازد و توجهی به اصول پیچیدهتر انواع بازارهای مالی، اعتباری و الکترونیکی ندارد. بازه زمانی که این اثر به آن پرداخته است، تقریبا از شکلگیری بنمایههای نظریه جدید بازار در اواسط قرن هجدهم شروع شده و به نیمههای قرن بیستم ختم میشود.
بر اساس آنچه از کتاب بر میآید، اصلیترين هدف اين تحقيق، بررسی عوامل پشت صحنه بازار است كه در واقع قواعد توزيع به دست آنها شكل میگيرد.
مولفان نتایج تحقیقات خود را در 9 فصل با عناوین «مروری اجمالی بر تعاریف بازار»، «ساخت اقتصادی»، «ساخت اجتماعی»، «ساخت فلسفی»، «ساخت حقوقی»، «عوامل و نهادهای موثر بر توزیع قدرت»، «بدیلهای بازار»، «تحولات مفهومی و تاثیرات انقلاب صنعتی بر تحولات بازار و مساله بحران بازار» و «پیش درآمدی بر ساخت حقوقی نظام تخصیص و توزیع از منظر اقتصاد اسلامی» تقریر کردهاند.
نخستین چاپ کتاب «تحلیل ساختار و نظریه بازار با تاکید بر نقش رنسانس و انقلاب صنعتی» را انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با شمارگان یکهزار نسخه در 324 صفحه به بهای 9 هزار تومان منتشر کرده است.
نظر شما