یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳
نگاه آیت‌الله خوشوقت معطوف به لقاءالله بود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در آیین بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله خوشوقت گفت: نگاه آیت‌الله خوشوقت و شاگردانش معطوف به درک معرفت الهی و لقاءالله بود و راه راستین را در آراستگی به عمل صالح و پاکیزگی از مراتب شرک می‌دیدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در آیین بزرگداشت مرحوم آیت‌الله خوشوقت گفت: اگر انسان طالب لقاءالله است باید شخص اول عالم امکان را اسوه خود قرار دهد، چرا که او تجسم عمل صالح است. مهم‌ترین آسیبی که در این راه می‌تواند وجود داشته باشد نیز شرک است. اگر انسان از تمام موارد شرک به خدا پاک شود آن‌گاه می‌تواند در سایه عمل صالح منتظر لقاءالله باشد. این روش اهل معرفت و اولیای خداست که در مکتب اهل بیت(ع) زانو زده‌اند. 

ابوترابی افزود: اهل معرفت، قله عرفان را لقاءالله می‌دانند و یکی از این افراد آیت‌الله خوشوقت بود. نگاه او و شاگردانش معطوف به درک معرفت الهی و رسیدن به قرب او بود و راه راستین را در آراستگی به عمل صالح و پاکیزگی از مراتب شرک می‌دیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: طی سی سالی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افتخار همکاری با آیت‌الله خوشوقت را داشتم، ایشان با وجود مرتبه علمی و اجتماعی که داشتند هیچگاه درخواست برای تدریس در جلسات مختلف را رد نمی‌کردند. ایشان شاگرد بزرگانی مانند امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و شهید صدوقی بودند و به خوبی آن‌چه را از استادانشان فراگرفته بودند منتقل می‌کردند.

وی با اشاره به بی‌ادعایی و تواضع بسیار آیت‌الله خوشوقت گفت: به خاطر داریم از ایشان سوالی پرسیدیم مبنی بر این‌که «عرفان چیست؟» و ایشان پاسخ دادند که عرفان یعنی عمل به واجبات و پرهیز از محرمات و در یک کلام یعنی عمل به توضیح‌المسایل. آن زمان عمق این پاسخ را درک نکردیم و گمان کردیم که ایشان یک پاسخ نادقیق و سطحی به پرسش ما داده‌اند، اما بعدها دریافتیم که عمل به توضیح‌المسایل که همان عمل به واجبات و پرهیز از محرمات است، کاری است دشوار که تنها از خواص برمی‌آید.

رشاد در بخش دیگری از سخنانش به مساله عرفان اصیل و عرفان‌های دروغین اشاره کرد و گفت: عمق عرفان از نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است. یادم هست در انجمن ادبی مدینه یکی از دوستان ایرانی قطعه‌ای از صحیفه سجادیه خواند که حضار عربستانی را متاثر کرد و برخی از آن‌ها را به گریه انداخت. آنان وقتی دانستند آن مطلب متعلق به صحیفه سجادیه است بسیار شگفت‌زده شدند و این شگفت‌زدگی بسیار برای ما جالب توجه بود و ارزش صحیفه سجادیه را نشان می‌داد.

وی برخی عرفان‌ها را عقیم دانست و گفت: بعضی عرفان‌ها مانند آن‌که سیدحسین نصر به آن استناد می‌کند عقیم‌اند زیرا مدعیان خود را نیز نجات نمی‌دهند. به اشتباه این عرفان‌ها را کاذب می‌نامند در حالی که عرفان نمی‌تواند کاذب باشد بنابراین باید این جریان‌های دروغین را «اشباح عرفان» نامید.

رشاد با ابراز نارضایتی از برخی موسسات بعضا دولتی در اشاعه عرفان‌های دروغین گفت: متاسفانه شاهدیم یک پژوهشگاه وابسته به دولت کتابی  هزار و 600 صفحه‌ای در حوزه عرفان منتشر می‌کند که سرتاسر آن لاطائلات است. شاخصه‌های اصلی شیعه، عقلانیت است. متاسفانه ما آن‌چنان که باید به نهج‌البلاغه عمل نمی‌کنیم و از مکتب امام صادق(ع) پیروی نمی‌کنیم، اگرنه فقه ما بسیار عقلانی‌تر از این است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با انتقاد از عامیانه شدن دین در جامعه گفت: دین ما مداحانه و عامیانه شده است. آیت‌الله خوشوقت مانند برخی دیگر از بزرگان دین در وجود حضرت رقیه(س) ابراز تردید کرده بودند زیرا بر این باور بودند که اسناد تاریخی محکم و معتبری در این باره وجود ندارد، به همین دلیل با احتیاط بیان کرده بودند که مرقدی که به اسم حضرت رقیه(س) در سوریه هست باید همچنان مورد احترام باشد. به یاد دارم که ایشان به دلیل این سخن چقدر مورد توهین قرار گرفتند. آیت‌الله مطهری نیز به همین روش مورد توهین‌های بسیاری قرار گرفتند که بسیار ناراحت‌کننده است. متاسفانه دین ما عامیانه و مداحانه شده است.

رشاد تاکید کرد: عرفان که متعلق به اَخَص بود اکنون تبدیل شده به خواب‌نمای‌ها و لاطائلات. به نظر من عرفان متعلق به خواص است و عموم مردم باید به اخلاق تکیه کنند و در آن بکوشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیخ‌الاسلامی دیگر سخنران این مراسم نخستین ویژگی دستگاه تعلیم و تربیت اسلام را عبادی کردن علم دانست و گفت: بزرگترین خدمتی که آیین اسلام به جهان دانش کرد دادن صبغه الهی و رنگ الهی به علم بود. اسلام علم را به عبادت گره زد. ویژگی دوم دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی تعمیم علم‌آموزی است. در دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی هیچ محدودیتی نه در زمان، مکان و رشته تحصیلی و نه ابزارها وجود ندارد. دستگاه تعلیم و تربیت اسلام نه آغاز می‌شناسد و نه انجام و علم‌آموزی از گهواره تا گور در آن ادامه دارد.

وی افزود: تعلیمات طبق یکی از احادیث امام صادق(ع) در اسلام اجباری است، امری که دنیای مدرن قرن‌ها پس از اسلام به آن رسید. آیت‌الله خوشوقت و سایر هم‌کیشان ایشان در چنین دستگاه تعلیم و تربیتی رشد یافتند و به عالمانی تاثیرگذار تبدیل شدند. آنان در مکتبی رشد کردند که تکیه‌گاه آن علم، عصمت، پیراستگی، آراستگی و تقوا و پرهیزگاری است.

آیین بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله عزیزالله خوشوقت عصر  شنبه 19 اسفند در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها