به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رادیو و موسیقی» تالیف و پژوهش مشترک مسعود کوثری، دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مجتبی کوثری، درباره چگونگی و همچنین تحلیل ارتباط موسیقی با رسانه رادیو در ایران و جهان و یکی از نخستین پژوهشهای ایرانی در حوزه جامعهشناسی موسیقی است.
این کتاب هشت فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «رادیو و موسیقی»، «رادیو و موسیقی در ایران: از 1319 تا 1330»، «مدرن شدن تجهیزات رادیو و تشکیل ارکستر گلها: از 1330 تا 1340»، «موسیقی، رادیو و تلویزیون از: 1345 تا 1357»، «موسیقی و زندگی روزمره»، «موسیقی و کارکردهای آن در رادیو»، «رادیوموسیقی: رادیویی تمام عیار» و «رادیو، موسیقی و حافظه جمعی.»
کتاب موخرهای نیز با عنوان «رادیو و موسیقی: گذشته، حال و آینده» دارد که در آن وضعیت امروز ارتباط رادیو و موسیقی در ایران و کیفیت موسیقیهایی که از رادیوهای ایرانی پخش میشوند و همچنین راهکارهایی برای بهتر شدن وضعیت رادیوموسیقیها در ایران، مرور شده است.
یکی از مهمترین مباحثی که در این پژوهش پیگیری شده، تحلیل مساله «مصرف موسیقی» در ایران است. مصرف موسیقی در ایران بسیار وابسته به شرایط فرهنگی جامعه و سطح فکری مخاطبان است. بر این اساس میتوان گفت که مقوله اقتصاد موسیقی نیز یک ارتباط دو سویهای با سطح فکری مخاطبان ایرانی دارد. محقق برای تحلیل این مسایل ضمن آشنایی با تئوری موسیقی، باید به علم جامعهشناسی نیز آگاه باشد، که نویسندگان این کتاب این ویژگی را داشتهاند.
«رادیو و موسیقی» نوشته مسعود کوثری و مجتبی کوثری با شمارگان هزار نسخه، 324 صفحه و بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات دریچه نو وارد کتابفروشیها شده است.
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
نظر شما