سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
امکان کاهش اضطراب کتابخانه‌ای با جلسات مشاوره

مرضيه باقري، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی با اشاره به پژوهشش درباره «بررسي ميزان تأثير مشاوره ‌اطلاعاتي بر کاهش اضطراب کتابخانه‌‌ای و رفتارهای کتابخانه‌ای» گفت: نتايج این تحقیق نشان داد که برگزاري جلسات مشاوره ‌اطلاعاتی در کتابخانه‌هاي‌عمومی، بر کاهش اضطراب کتابخانه‌ای، خودکارآمدی، رجوع مجدد، اشتياق به مطالعه و لذت‌بخش بودن محيط کتابخانه برای کاربران مؤثر است.-

مرضیه باقری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این تحقيق یکی از اولویت‌های پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال 1391 بوده است.

وی افزود: مقايسه يافته‌ها نشانگر تفاوت معنادار در نمره‌های کسب شده در پيش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمايش و کنترل متغيرهای اضطراب کتابخانه‌اي، خودکارآمدی، رجوع مجدد، اشتياق به مطالعه و لذت ‌بخش بودن محيط کتابخانه بود.

باقری با بیان این‌که مشاوره اطلاعاتي تأثير مثبتی بر کاهش اضطراب کتابخانه‌اي دارد، گفت: همچنین این مشاوره موجب بهبود رفتارهای کتابخانه‌ای، آموزش کتابداران و ارتقای سطح سواد اطلاعاتي آن‌ها از سوی سازمان مادر با هدف برگزاري دوره‌های مشاوره اطلاعاتي در کتابخانه خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم تهيه سرفصل‌ها و موضوعات مشخص از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومي برای آموزش به اعضا در جلسات مشاوره اطلاعاتي، عنوان کرد: شناسايی نياز اطلاعاتی مراجعان و برگزاري جلسات مشاوره اطلاعاتی براي گروه‌هايی با نيازهای مشابه نیز می‌تواند در این موضوع موثر باشد.

باقری با بیان این‌که برگزاری جلسات مشاوره اطلاعاتی با هدف ايجاد اشتياق به مطالعه یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش اضطراب کتابخانه‌ای است، یادآور شد: اجرا شدن این موضوع در نهايت منجر به افزايش سرانه مطالعه خواهد شد که این موضوع نیز یکی از اهداف نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور در درازمدت است.

کتابدار کتابخانه شهید توکلی شهرستان فولادشهر همچنین از تعيين مشاوره اطلاعاتي به عنوان يکي از وظايف کتابداران در مقابل اعضای کتابخانه نام برد و گفت: این اقدام می‌تواند با هدف افزايش خودکارآمدی، اشتياق به مطالعه بيشتر، مراجعه دوباره به کتابخانه و‌ لذت‌بخش بودن محيط کتابخانه برای کاربران کتابخانه‌های عمومي همراه باشد؛ نکته‌هایی که اگر به آن‌ها توجه شود، می‌تواند در طولانی‌مدت تاثیر به‌سزایی در جذب اعضا و گسترش تعداد مراجعه‌‌کنندگان داشته باشد.

وی از ضرورت هماهنگي دانش کتابداران با نيازهاي اطلاعاتي اعضا به عنوان یکی دیگر از نتایج پژوهش خود نام برد و اظهار کرد: این تحقیق نشان داد که انتقال دانش کتابداران به اعضا از طريق مشاوره اطلاعاتي به راحتی امکان‌پذیر است و اکنون که این زمینه وجود دارد، باید از فرصت استفاده کرد.

باقری همچنین درباره شيوه اجراي پژوهش خود توضیح داد:‌ این پژوهش بر مداخله‌گروهي با استفاده از شيوه تجربي و مقايسه نتايج پيش‌آزمون و پس‌آزمون بين دو گروه منتخب آزمايش و کنترل همراه بود.

وی با اشاره به جامعه آماری این پژوهش عنوان کرد: جامعه آماري استفاده شده در این پژوهش از کاربران عضو کتابخانه شهيد توکلي فولادشهر اصفهان بودند که از ميان آن‌ها، 30 نفر از اعضا با استفاده از روش نمونه‌گيری داوطلبانه انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و کنترل نظم يافتند و سپس جلسات مشاوره‌ اطلاعاتی شامل شش جلسه 90 دقيقه‌ای براي اعضا گروه آزمايش برگزار شد.

وی با بیان این‌که برای گردآوري داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است، گفت: داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 19-spss بررسي شدند و براي تجزيه و تحليل داده‌ها در سطح توصيفي از جداول توزيع فراواني داده‌ها و در سطح استنباطي و آزمون فرضيه‌ها از آزمون‌هاي آماري تحليل کواريانس استفاده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط