پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
بیداری اسلامی؛ ملاحظات ایرانی و غربی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...


اسلام‌گرایی افراطی، چالش فرایند هویت‌یابی بیداری اسلامی
4ـ 1. دیدگاه‌ها و تحلیل‌ها 

حرکت اسلامی معاصر با توجه به آبشخور فکری و جغرافیایی معرفتی آن، به گروه‌های متعدد تقسیم و با اوصاف گوناگونی تبیین می‌شود. این گروه‌های متعدد در حرکت‌های مربوط به بیداری اسلامی معاصر، هم از درون دچار تشتت فکری هستند و از نگاه غرب نیز با نگرشی سلبی و رویکردی منفی همراه هستند. یکی از کاربردهای معمول اسلام‌گرایی افراطی، اطلاق آن بر جریان عقل گریز و متصلب اسلام‌گرایی است و برای آن مصادیقی در تاریخ معاصر می‌توان یافت که اتفاقاً این مصادیق تاریخی معاصر، هم در صورت‌بندی چهره اسلام سیاسی و حرکت‌های اسلامی عصر حاضر و هم چالش‌های پیش آمده بین غرب و اسلام، نقشی محوری و اساسی ایفا کرده‌اند. قبل از آنکه به بررسی این مصادیق پرداخته شود لازم است ریشه‌های شکل‌گیری این جریان بنیادگرایی تحلیل شود.
«بابی سعید» درباره ریشه‌های تاریخی این جریان بنیادگرا مدعی است که:
حدود سال 1870 به بعد یک گفتمان تدافعی در جوامع مسلمان رایج شد که می‌خواست دستاوردهای مدرنیته را اصالتاً اسلامی بخواند. انگیزه این گفتمان، دفاع از اسلام در برابر پیامدهای حاصل از قدرت جهانی اروپا بود.

صفحه 110/ بیداری اسلامی؛ ملاحظات ایرانی و غربی/ دکتر اصغر افتخاری/ انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)/ چاپ اول/ سال 1391/ 352 صفحه/ 8000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها