پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
نجفی: مرحوم منذر تاريخ‌نگاری بود كه آينده را  پیش‌بینی می‌کرد

موسی نجفی، تاریخ‌پژوه در آيين بزرگداشت حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی(منذر) گفت: مرحوم منذر از تاریخ‌نگارانی بود که آینده را پیش‌بینی می‌کرد و با نوشته‌هايش توانست جریان جدید تاریخ‌نگاری را در ایران شکل دهد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم «بیدارگر اسلام» ویژه بزرگداشت حجت‌الاسلام دکتر علی ابوالحسنی (منذر) عصر دیروز (2 اسفند) در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد. موسی نجفی تاریخ‌پژوه و عضو هیات علمی  پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت‌الاسلام والمسلمين صدیقی، امام جمعه موقت تهران از سخنرانان این مراسم بودند.

موسی نجفی با بررسی سیر اندیشه ابوالحسنی بر اساس کتاب‌هایش گفت: ابوالحسنی در پی همنشینی با مرحوم حسین لنکرانی بر اساس تاریخ شفاهی و اسناد به تاریخ‌پژوهی می‌پرداخت. او بسیار در سندشناسی تبحر داشت که شاید نمونه آن را اکنون کم داریم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: آن‌چه از آثار مرحوم ابوالحسنی به دست می‌آید ضداستعماری و به ویژه ضدانگلیسی بودن اوست. وی همچنین بسیار به جنبش مشروطه می‌پرداخت و البته بیشتر طرفدار جنبش مشروعه بود نه مشروطه‌چی‌ها. مرحوم ابوالحسنی جریان مشروعه را اصلی‌تر از مشروطه می‌دید و شاید در نظر او این دو با یکدیگر قابل جمع نبودند و ابوالحسنی در جریان نفت به نگاه مرحوم لنکرانی نزدیک‌تر بود.

وی افزود: جریان استعمار امروز در کشور ما آمریکاست، اما باز هم نمی‌توان آثار مرحوم ابوالحسنی را نادیده گرفت، زیرا با وجود اهمیت زیادی که شناخت استعمار دارد، ما همچنان از این مساله غفلت می‌کنیم و تنها به نحو ژونالیستی به آن می‌پردازیم. این در حالی است که مرحوم ابوالحسنی تاکید زیادی بر شناخت استعمار داشت.

نجفی ادامه داد: او جریان تازه‌ای در تاریخ‌نگاری بنیان نهاد. وی از جمله تاریخ‌نگارانی بود که با تحلیل گذشته، آینده را نیز پیش‌بینی می‌کرد.

وی سپس به نگاه انتقادی منذر نسبت به دکتر شریعتی اشاره کرد و گفت: کتاب منذر در باب شریعتی شوکی به جامعه علمی بود، چون کسی تا آن زمان قداست شریعتی را نشکسته بود و همین کتاب موجب انزوای یکی دو دهه‌ای زندگی مرحوم ابوالحسنی شد. نکته مهم این است که منذر جریان فتنه سال 88 و دوم خرداد را به خوبی دیده بود. ایشان 20 سال پیش جریان‌شناسی و تاریخ گذشته را به آینده‌پژوهشی تبدیل کرده بود.

این پژوهشگر تاریخ تاكيد کرد: نکته دیگر در تاریخ نگاری منذر برداشت قوی او از نهضت بیداری اسلامی است که بخش زیادی از آن تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران است. در آثار ابوالحسنی جریان بیداری اسلامی و خط اصیل آن را در مرجعیت شیعه می‌بینیم.

وی با بیان این‌که مرحوم ابوالحسنی در آثارش موفق شد خط بیداری اسلامی را از خط روشنفکری دینی جدا کند، افزود: مرحوم ابوالحسنی دفاع دولتی نمی‌کرد اما دفاع اعتقادی از اصل نظام داشت و به خط امام و نظام اسلامی به شدت معتقد بود.

نجفی با بیان این‌که نوشته‌های ابوالحسنی توانست جریان جدید تاریخ‌نگاری را در ایران شکل دهد، گفت: او در تمام سی سال پس از انقلاب که حیات داشت، خط فکری خویش را که دفاع از شریعت بود حفظ کرد.

حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز در این مراسم با بیان این‌که بر اساس آیات قرآن، حرکت مومن باید جهادی باشد، گفت: این در حالی است یک جهاد با قلم داریم و جهادی دیگر با گفتار داریم. آن دسته از بین بزرگان ما که به جایی رسیده‌اند افرادی بودند که با اسلحه قلم و بیان تعلیم داده و ارشاد کردند. این قلندران مانند علامه امینی و شهید مطهری به دنبال این نبودند که با قلم خود کتاب بفروشند بلکه مشکلات را شناسایی می‌کردند و در پی حل آن بودند و همواره در سنگر دفاع از حق بودند.

امام جمعه موقت تهران، عالمانی را که در مسیر ولایت قلم زده‌اند افرادی دانست که با شناسایی دردهای فکری و دشمن و سلاح او، دین خود را به اسلام و تشیع ادا کردند که مرحوم ابوالحسنی یکی از این علماست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها