دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
انتشار کتاب «بوطیقای ژیژک» در بررسی ساحت‌های اندیشه او

«بوطیقای ژیژک» نوشته محمدصادق صادقي‌پور منتشر شد. نویسنده در این اثر به چهار ساحت اندیشه‌ورزی ژیژک یعنی، روانکاوی، فلسفه، سینما و سیاست پرداخته است.-

صادقي‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: این کتاب شامل ترجمه چهار مقاله از اسلاووی ژیژیک فیلسوف انتقادی اسلوونیایی و تشریح و تبیین آن‌ها است که در واقع چهار حوزه اصلی اندیشه‌ورزی او را شامل می‌شوند.

وی افزود: فلسفه، سیاست، روانکاوی و مطالعات سینمایی چهار عرصه اصلی اندیشه‌ورزی ژیژک هستند و البته فصل مشترک تمامی این حوزه‌ها، سینماست. در بخش روانکاوی و سینما مقاله «مرگ و دوشیزه» ژیژک را ترجمه کردم.

صادقی‌پور ادامه داد: در فصل مربوط به فلسفه و سینما نزد ژیژک، مقاله «ابژه مستهجن پسامدرنیته» را ترجمه کردم و شرح دادم. همچنین در این فصل نگاه ژیژک به فلسفه هگل را بررسی کردم؛ چرا که ژیژک تا اندازه زیادی وامدار این فیلسوف ایده‌آلیست آلمانی است. نگاه ژیژک به جهان پسامدرن نیز در این فصل بررسی شده است.

وی «فانتزی به مثابه مقوله سیاسی، رهیافتی لاکانی» را مقاله بخش سیاست و سینما عنوان کرد و گفت: با شرح این مقاله سعی کردم رویکرد ژیژک به امر سیاسی و سیاست را بررسی کنم. در فصل آخر نیز که به مطالعات سینمایی اختصاص دارد مقاله «آیا راهی درخور برای بازسازی فیلمی از هیچکاک وجود دارد؟» ترجمه شده است. مطالعات سینمایی از منظر ژیژک نیز در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.

این مترجم با اشاره به تاثیرپذیری ژیژک از سه اندیشمند اروپایی یعنی هگل، مارکس و لاکان گفت: او فیلسوفی رادیکال است که پارادایم‌های لاکان را در روانکاوی، هگل را در فلسفه و کارل مارکس را در سیاست در دستگاه فکری منحصر به فرد خود ترکیب کرده و پیچیدگی ذاتی آن‌ها را با ذکر مصداق‌هایی از فرهنگ عامه و سینما ساده‌تر می‌سازد. به این ترتیب تصویر خشک همیشگی فلسفه را از آن زدوده و آن را به حوزه‌ای جذاب برای گستره وسیع‌تری از مخاطبان تبدیل کرده است. 

وی در پایان درباره وجه تسميه كتاب «بوطيقاي ژيژك» توضیح داد: بوطیقا جرياني است وراي سير زماني زايش و مرگ كه روح آدمي را از خير و دانش سرشار مي‌کند. بوطيقا در سخن ارسطو فن شعر است و شاعرانگي. هايدگر، پوئسيز و تفكر را دو مفهوم پيشاافلاطوني می‌داند يا به عبارت دقيق‌تر پارمنيدسي و هراكليتوسي كه انديشه فلسفي اصيل‌تري در قياس با سنت افلاطوني و ارسطويي رقم مي‌زنند، انديشه‌اي سرشار از شاعرانگي و هنر.

صادقی‌پور ادامه داد: نزد هايدگر، وجه تمايز تفكر پيشاسقراطي بوطيقاواري يا شاعرانگي آن و در مقابل، وجه تمايز متن يك تراژدي سوفوكلي در مقام يك اثر هنري اصيل، انديشه‌ورز بودن آن است. پوئسيز اساس خويشاوندي ميان هنرمند و فيلسوف است. آن‌چه شايد بتوان آن را وجه تمايز فعاليت انديشه‌ورزي ژيژك دانست، يعني تلاش براي بيان پيوند ميان هنر و فلسفه، نه پيوندي مبتني بر گفتمان فلسفه هنر بلکه بوطيقاي ژيژك كه در آن فلسفه‌ورزي و هنر به يكديگر تبدل مي‌شوند و دو روي سكه ژيژك را رقم مي‌زنند؛ فيلسوف هنرمند يا هنرمند فيلسوف.

این اثر به تازگی از سوی انتشارات ققنوس به قيمت هفت هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها